Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

LCHF och sedan?

Posted by arne9 på 6 juni, 2007

En del som har hållit på länge med någon form av low-carb märker att de inte kommer riktigt ända fram eller att de går upp några kilo i vikt igen. Vad gör man då?

Annika Dahlqvist har skurit ner på kalorierna för att få bort de sista förargliga kilona.

Den i bloggkretsar mest kände low-carbaren, Jimmy Moore berättar detta i sin blogg den 5 juni 2007:
 

Today, I’m just gonna be dead-straight honest with you about something I have long been dealing with regarding my life. Ever since I lost 180 pounds on the Atkins diet in 2004, it seems I have reached a point where my weight just refuses to go down beyond a certain point. I’ve been okay with this for over two years, but I believe now it’s time for me to act.

My weight has done the creepy crawly thing on me lately and when I returned home from vacation last week in the Smoky Mountains on Saturday, I couldn’t believe what the scale showed I now weigh–248 pounds! EEEEK! What in the world has happened?!

Just so you know, I haven’t been cheating on high-carb junk I don’t need or anything redonkulously silly and stupid like that. But all I have to say right now is ARGH! Alright, now that I’ve got that little temper tantrum out of my system, it’s time to get down to the nitty gritty of losing this weight.

How?

For the past year at my blog I have been sharing lots of great success stories, recipes, and general information about the amazing new low-carb weight loss program called Kimkins. It was recently featured in People and Woman’s World magazines and is one of the hottest diets of 2007.

So here I am starting my Kimkins journey this week. I fully EXPECT to lose at least 50 pounds quite possibly by this Fall. It may sound like a lofty goal for somebody who has already shed 180 pounds, but I don’t think so. Even if I just lose one pound a week, I’ll reach my weight loss goal in less than a year. This IS possible!

See, even those of us who have been able to attain great success on the low-carb lifestyle occasionally find ourselves in need of encouragement and inspiration to recommit ourselves to get focused on what is most important–controlling our weight and health for life!

Click here to learn more about which of the five versions of Kimkins I am currently doing and why I believe this program is what’s right for me to do at this time.

KimKins är tydligen en metod som innebär att man äter kolhydratfattig och fettfattig kost. Low-carb/low-fat. Dessutom låg i kalorierna.

Själv har jag inte kommit till den punkten och kanske jag inte kommer dit heller. Det kan ju vara så att jag kommer till en bra målvikt och håller den bra med min ketogena diet som är en Atkinsvariant. Jag befinner mig i fasen när jag endast har några kilon kvar till min målvikt.

Jag har ju inte bestämt målvikten men jag befinner mig nu där jag var 1989 så jag kan ha högst 5 – 6 kg kvar. Vitsen är ju att man inte bestämmer den utan jag tänker låta kroppen bestämma var jag hamnar.

För min del har jag inte kommit fram till min AKJ ännu. Ibland tycker jag att den ligger vid cirka 30 g nettokolhydrater per dag, men ibland kan jag få i mig mera och ändå gå ner i vikt. Viktminskningen fortskrider ju och det är ju det väsentligaste.

8 svar to “LCHF och sedan?”

  1. Svält kan aldrig ge några gynnsamma resultat, på sikt kommer det alltid att leda till viktökning och sjukdom. Då behåller jag hellre några kilo över det jag tror vara min idealvikt. Med dagens sjuka viktideal är det väldigt lätt att gissa för lågt på sin idealvikt, men kroppen vet bättre. Äter man den man vi anpassats till av evolutionen kommer vikten att hamna på individens idealvikt förr eller senare. Naturligtvis tar det längre tid om man under lång tid lärt kroppen att det blir svält med jämna mellanrum så det gäller att bygga upp reserver och inte släppa dem för lättvindigt. Att då svälta sig en gång till är fullständigt vansinne!

    Jag har nu levt LCHF i nära ett år, varav senaste halvåret varit lite mer renlärigt.
    Min startvikt var 160kg, i morse visade vågen 129,9kg!🙂

  2. arne9 said

    Svält och svält. Riktig svält leder ju till döden om den inte avbryts. Att begränsa kaloriintaget till det man behöver eller något under det, har väl visats ha positiva effekter på hälsomarkörer och vikt i otaliga studier.
    Fasta är ju en form av avbruten svält. Fasta använder många för att förbättra hälsan.

    Vilken idealvikt kroppen har skall bli intressant att uppleva. Det kan mycket väl vara så att kroppen vill vara lite mulligare än det klassiska idealet. Någon gång i höst tror jag att jag vet vad min idealvikt är.

    Du har gått ner några kilon mer än jag, men du hade ju lite högre startvikt. Det är under alla förhållanden mycket bra att gå ner mer än 30 kg på ett år! Bravo!

  3. Bantning, d.v.s. självsvält, är ju det som orsakar det metabola syndromet från början.

  4. Maja said

    Kenneth, håller med Arne, du har gjort ett fantastiskt jobb – Grattis!🙂 Att du Arne bara har några kilo kvar är ju jättebra🙂 Jag tror oxå på det att kroppen får bestämma! Jag kommer nog aldrig att ha den vikt jag hade som 20-åring, men det kanske inte är meningen heller – Min kropp kanske behöver en s k ”trivselvikt”, med ett par extra kilon??

    Min mor blev som en liten benig fågelunge innan hon dog, så jag tror att vi alla behöver lite mer hull med åldern!

  5. Jag är dessutom övertygad om att en person som väger för lite med LCHF kommer att öka i vikt, det är inte en viktminskningsdiet, utan en viktnormaliserande kost. Liknande gäller många vaturmedel till skillnad mot motsvarande skolmedicinska preparat, t.ex. hagtornsextrakt normaliserar hjärtrytm och blodtryck, skolmedicinen blodtryckmediciner måste aktivt dosanpassas för att ”normalisera” blodtrycket till ett godtyckligt valt värde som stämmer för ett genomsnitt av befolkningen, men inte för alla individer. Motsvanade för pacemaker hade varit att den styrt hjärtrytmen till befolknigens medelpuls utan att ta hänsyn till aktuell fysisk ansträngning.

  6. vikingmormor said

    Maja, alla våra gamla som ser ut som fågelungar är människor som är gravt undernärda och i svälttillstånd.

    Kenneth, tror precis som Du, benhårt på att det ens egne individuella värden varje enskild människa ska satsa på. Tyvärr har sjukvården till för vana att vid provsvarssvar; svara goddagyxskaft ”det är normalt”.

    Vet av erfarenhet, min personliga individuella, att jag gått ner till 20-årsvikt, utan annat än att fortsätta äta, initialt Atkins, numera mer i riktning LCHF. Övergången till mer fett beror inte på viktnedgångsönskan, utan att den som inte sover (jag) p.g.a. värk kan få ytterligare följdbekymmer. Kan acceptera vissa läkemedel, andra inte.

  7. Per said

    Kenneth Ekdal
    har du någon mejl som man kan tillskriva.

    MVH

  8. mariasol said

    Kan jag be dig att bryta linken till kimkins.con? Vi är en grupp i USA som försöker skrubba nätet från alla referenser till denna svältkur.

    En kvinna i vår grupp har nyligen gått igenom en operation för att reparera muskler i magen som förtvinat p.g.a. den här dieten. Heidi Diaz måste stoppas!

    Tack på förhand!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
