Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Low-carb-livet är en fest

Posted by arne9 på 4 juni, 2007

Det finns de som slutar med low-carb. Det är väl självklart att det inte passar alla och att en del hoppar av av olika anledningar.

Många upptäcker att low-carb innebär festmat hela tiden. Som någon sa: Vi äter herrskapsmat hela tiden.

Det är väl lite så att det är en klassfråga också. Fattigmanskosten potatis, bröd och makaroner och nudlar äter vi ju inte. Däremot kött och fisk (som är dyrare) och skaldjur (som är ännu dyrare) och ägg (som är billigare).

När någon slutar med skälet att det inte är någon fest med low-carb, tror jag de missuppfattat något i grunden.

Vaddå? Champagnen och rysk kaviar kan man äta hur mycket som helst och göra Atkins eller följa vilket low-carb-program som helst. Man kan äta gott kött (inte nödvändigtvis dyrt dock) med smarriga såser till. Man kan dricka vin till maten och njuta av grillning varenda dag det är fint ute. Jag tycker low-carb ÄR fest. Jag längtar inte till makaroner, stekt potatis, kokt potatis eller bröd.

Det där med potatis till midsommar är nog bara en ritual. Man skall ju bara ha färskpotatis till midsommar liksom snapsen och man skall må bra och ha kul. Det är ett måste.

spicesteaks.jpg

På samma sätt har fikat en rituell funktion. Det är en social ritual och man mår bra. Det är hög mysfaktor som Bo Zackrisson sade.

MEN samma mysfaktor och samma ritual kan man ha utan bullar och kakor. Det kräver lite intellektuell och emotionell omställning, men det skall väl homo sapiens klara av. Kaffet kan man ju behålla eftersom det är visat att kaffe har många nyttiga funktioner och som tilltugg kan man ha brieost, annan ost, mörk chokad eller någon av alla dessa low-carb-produkter som börjar komma också till Svedala. Atkins barer är ju klassiska och det finns fler low-carb-baren och det finns low-carb-choklad som jag tycker verkar bra och fungerar på mg utan att ge sockersug.

Jag tycker low-carb = fest. Livet är en fest – low-carb-livet är en fest.

couralacreme.jpg

10 svar to “Low-carb-livet är en fest”

  1. fetsmart said

    Kan bara hålla med, till 100%!

  2. Jag tycker i och för sig att de som inte hör till de mest kolhydratkänsliga kan unna sig två eller tre små färskpotatisar på midsommarafton, med lite salt och massor med smör, det kommer jag att göra. Men inte som föda utan som snask. Skall man äta någon form av potatis så är ju perfekt kokt nyplockad färskpotatis dem minst skadliga. Möjligen kan det bli några droppar potatis i flytande form också, i immiga spetsiga glas, men det är inte helt säkert.

    Just nu kurrar magen och det luktar gott från ugnen, där står en liten gratängform med ett lår av en KRAV-höna som brynts i stekpannan, kryddad med salt och tandoori masala, på en bädd av skivad lök, stekt bacon och vitlök och en generös mängd vispgrädde samt rikligt av en god blåmögelost.

    Perfekt vardagsmat när man lever LCHF.

  3. Maja said

    För mig så är det jättesvårt, det här med potatis! Det är mitt godis, så att säga! Att ha varit utan i ca 6 veckor är en bedrift, men absolut inte omöjligt pga de godsaker jag får äta🙂

    Jag har ju fördelen att jag inte tycker om ”sötsaker” såsom choklad, godis av alla dess slag + kaffebröd mm. Ja, jag ÄR lyckligt lottad! Eller??!!

  4. arne9 said

    Maja, du är lyckligt lottad om det bara är potatisen som är svår att motstå. Samtidigt är potatisen en farlig rackare. Potatis höjer ju blodsockret mer och snabbare än lika mycket strösocker. Att du ändå undvikit det är bra. Ju längre man avstår desto ”säkrare” är man.

  5. Trollemor said

    Hej!
    Är det OK att äta ABBAS Skärgårdssill till midsommar? Har funnit att det är den sill som det är minst kolisar i. Finns det någon matjessill som är OK för oss lowcarbare att äta? Vad äter alla ni andra lowcarbare till midsommar????!!!
    Är inne på denna bloggen för fösta gången, jättebra blogg! Jag är ny lowcarbare sen drygt en månad och det är fantastiskt så mycket intressant jag lärt mig på denna tiden och så bra man mår!🙂

  6. arne9 said

    Den har jag ätit en del av. Det gäller ju bara att äta lagom mycket. Sill är ju lte svårt. Att hitta god och kolhydatsnål, alltså. Tyvärr verkar ju fabrikanterna ha dille på att sockra allting.
    Den enda nollkolhydratsill jag hittat är djupfryst på Konsum (Enghav). Den kan man ju lägga in själv så vet man vad man får.
    Jordgubbar (med måtta) går ju bra. Vispad grädde går bra. Färskpotatis är ju tradition, men är den egentligen såå god? Man kan ju ta en liten en så har man följt traditionen annars skippar man den.
    Lax i alla former går bra liksom såser till baserade på creme fraiche och majonnäs.
    Nubben är godkänd (om det inte blir för mycket).

    Low-carb-våffla med grädde och jordgubbe är inte dumt.
    Allt inom grillning (nästan) fungerar bra.

    Roligt att du kommit igång och märker att man mår bättre och att hälsan förbättras för det är den största fördelen med low-carb. Hoppas det fortsätter att gå bra!🙂

  7. Eftersom kolhydratöverkänsligheten varierar stort mellan individer kan man bara avgöra själv vad man tål. Själv har jag haft tur i och med att jag reagerar väldigt lite på enstaka avsteg. Det innebär att jag någon gång i veckan kan äta t.ex. en bit hemlagad rabarberpaj eller liknande om tillfälle dyker upp.🙂

    Hade jag tyckt om inlagd sill hade jag alltså vid ett så speciellt tillfälle som midsommar då kunna äta lite sill utan några problem. Men det varierar som sagt från individ till individ. Man kan bara avgöra sin gräns med experiment.

    Eftersom man svårligen kan undvika kolhydrater till 100% väljer jag noga ut de kolhydrater jag skall stoppa i mig, jag håller mängderna så låga som möjligt för att ha lite marginal till de tillfällen då lite mer är tillräckligt väl motiverat av någon faktor som övrigt näringsinnehåll, njutnigsvärde eller liknande.

    Jag tror alla kan göra så, det gäller bara att hitta de nivåer man tål.

    Själv kommer jag troligen på midsommar att äta en eller två färskpotatisar med lite salt och mycket smör, då inte som mat utan som godis.🙂

    Det skulle vara intressant att veta hur många gram kolhydrater en portion inlagd sill innehåller totalt? Det är väl det mest intressanta?

    Sill, strömming och makrill är ju våra förnämsta källor till animaliska omega-3-fettsyror, vilket tillsammans med njutningsvärdet skapar ett stor motivation svärde som måste vägas mot deras totala kolhydratbelastning.

    Den belastningen inberäknar faktorer som hur mycket de triggar sötsug, hur de påverkar vikten, blodsockret m.m.

    Just sötsuget är nog den viktigaste faktorn för de allra flesta, om man skulle få en förlorad dag i viktnedgången är ju inte någon katastrof. Man får alltså känna av själv vad man klarar.

    För många är nog spannmålsprodukter värre, bröd, pasta, mjöl och liknande, eftersom de dessutom innehåller gifter som påverkar oss på flera andra sätt.

    Du är vad maten äter!

  8. Trollemor said

    Hej Arne och Kenneth!
    Tack för era snabba svar och goda tips och råd. Ska testa Konsums frysta och lägga in själv, hinner dock inte tills i morgon, men sommaren är lång och inlagd sill är ju aldrig fel🙂.
    I morgon satsar jag på Abbas skärgårdssill, lax med aioli, ägg och nubbe därtill, någon enstaka jordgubbe med vispgrädde lär nog också slinka ner. Som tradition brukar vi alltid grilla korv strax innan småtimmarna och då har jag hittat bra korvar på Lidl, (även små sådana) så det får sätta punkt för mitt midsommarfirande, i alla fall vad gäller mat och dryck!
    Angående ägg så undrar jag om ni äter vanliga eller ekologiska ägg? Har varit i kontakt med ett par olika äggproducenter som saluför ekologiska, vanliga eller bra liv ägg, men ingen av dem kunde upplysa om hur mycket omega 3 resp 6 de innehåller. De ekologiska äggen kom från höns som fick ekologiskt foder till 85%, Bra liv äggen där fick hönsen foder med fiskprotein och kunde därför smaka lite fisk, men innehöll mer omega 3 än vanliga ägg. (De kunde dock inte säga hur mycket de innehöll). Deras vanliga frukostägg innehöll inga särskilda mängder av varken omega 3 eller 6. Är det OK att äta de sistnämnda om man kompletterar med omega 3 på annat sätt eller? Dock måste jag tillägga att de ekologiska ser mer aptitliga ut med fin gula och är godare i smaken🙂, men dyrare😦.

    Glad Midsommar!

  9. arne9 said

    Hej Trollemor!
    När det gäller äggen har jag kommit fram till att Omega3-äggen är bäst, men det har diskuterarats lite fram och tillbaka.
    https://arne9.wordpress.com/2007/01/22/aggen-igen/

    Glad Midsommar alla!

  10. Jag väljer normalt ekologiska ägg, om jag inte kommer åt att köpa från den gårdsbutik jag helst handlar ifrån. Dem har jag rimligt förtroende för eftersom jag själv kan se hur hönorna har det.

    En viktig faktor till mitt val av ägg är smaken, jag än nämnligen ganska säker på att näringsinnehåll i de flesta livsmedel ofta är bättre i de livsmedel som smakar bra.

    En intressant observation är när morsan var ute och åt och hade med en av mina brorsdöttrar som älskar ägg, speciellt vitan. När hon fick en bit äggvita från morsans räkmacka spotade hon ut den och ville inte ha mer. De använde naturligtvis inte ekologiska ägg. Hon och hennes syster har reagerat likadant på t.ex. kiwi-frukt om den inte är ekologisk.

    Morsan åt allt på räkmackan utom brödet.🙂

    Alltså är mitt viktigaste råd: Använd dina sinnen och börja på allvar faktiskt känna efter vad saker och ting smaker.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
