Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Så går man ner i vikt.

Posted by arne9 på 30 maj, 2007

Det kan nog upprepas ibland. För den som vill gå ner i vikt gäller att veta vad man gör.

Det vimlar ju av bantningstips så här års, och alla andra tider på året också. Man kan banta ett antal kilon snabbt på både det ena och andra sättet och bli smal till stranden.

Det finns en metod, ett sätt som är gratis och det enda som krävs är kunskap.

Man måste veta hur kroppen fungerar när man äter mat och vad som ger viktökning och fetma.

Konstig nog verkar det vara en hemlighet som vi inte är så många som känner till.

Nu berättar jag ändå den hemligheten.

När man äter smälter maten och bryts ner i beståndsdelarna. Socker och stärkelse, det är det som heter kolhydrater, tas upp i kroppen och går ut i blodet som glukos. Blodet kan inte ha så stor andel av blodsocker för det är farligt för kroppen. Dessutom behöver hjärna och hjärta och andra organ liksom musklerna glukos. Det har kroppen löst så att hormonet insulin bildas och går ut i blodet. Det gör att blodsockret går ut till behövande mottagare och blodsockret sänks. När behovet av glukos är täckt, vilket sker relativt snabbt om man inte håller på med fysiskt krävande arbete, omvandlas överskottet till fett och lagras i fettcellerna. Insulinet sköter om detta och ser också till att fettet stannar där.

För att släppa ut fettet krävs att insulinhalten sjunker. Det gör den om man äter mat som inte innehåller kolhydrater eller bara lite kolhydrater. Då behövs inte insulinet och blodsockernivån sjunker så att hormonet glukagon bildas och går ut i blodbanorna. Det har den verkan att glukos hämtas från muskler och organ och höjer blodsockernivån. Dessutom släpps fett ut från fettcellerna och kan användas som energi och förbrännas. Håller man på så ett tag minskar kroppsfettet och antagligen vikten. Man kan ju träna och bygga upp muskler så att man får mer muskelmassa och mindre kroppsfett. Muskler väger mer än fett så om man bygger mycket muskler kan vikten öka. För de flesta blir dock resultatet att man går ner i vikt när man tappar fettvävnad.

Dessutom blir hälsomarkörer som halten triglycider i blodet lägre, vilket ses som att risken för hjärtinfarkt och proppar minskar.

Man blir lättare i kroppen och ofta i hjärtat också. Många säger att man blir lugnare, mer i balans och gladare.

Det är ett enkelt och lätt sätt att gå ner i vikt och samtidigt förbättra sin hälsa. Man behöver nämligen aldrig vara hungrig. Man äter kött och fisk och skaldjur och ostar och korvar och produkter gjorda på kött och fisk och skaldjur. Man kan dricka kaffe och vatten och vin till maten och må som en prins.

Undvika eller rejält minska ner på potatis, bröd, pasta och all mjölmat. Skippa gröten och flingorna. Skippa bröd och pommes frites. Ät lite grönsaker som är gröna och gör goda såser med vispgrädde och crème fraiche som grund.

Ägg skall jag inte glömma. Ägg är en grundpelare i mathållningen. Man kan äta ägg i alla former, Kokta, stekta, äggkakor som ugnsgratineras, förlorade ägg, omeletter mm.

Det här är ett framgångrecept som de flesta kan lyckas med. Det kräver bara att man tänker om och organiserar om sin mathållning. Det kräver lite ansträngning och lite tänkande. Vinsterna är enorma. Man äter gott och är aldrig hungrig. Man är nöjd och belåten och i balans. Självkänslan stärks och man får sakteligen en kropp som man är avsedd att ha.

Man behöver inte springa hundratals timmar på gym. Faktiskt behöver man inte ens besöka ett gym. Man behöver inte motionera alls om man inte vill. Fettet försvinner från kroppen i alla fall.

Så länge man håller kolhydraterna (socker och stärkelse) stången så normaliseras vikten. Är man överviktig eller fet, går vikten ner mot normalvikt. Det gäller att hela tiden hålla koll på hur mycket kolhydrater det finns i maten. På de flesta livsmedel står det en näringsdeklaration på förpackningen och där anges kalorier, protein, kolhydrater och fett i gram per 100 gram. Att hålla kolhydraterna lågt betyder att man undviker matvaror som har mer än 5 g kolhydrater/100 g. Det är en huvudregel, sedan kan man ju göra undantag när man kommer in i tänkandet lite. Om man äter bara några gram av en senap kan den kanske få innehålla mera än 5 g/100g men ofta går det att hitta en senap som innehåller lite kolhydrater, till exempel franska.

För någon som har diabetes typ 2 är det särskilt fördelaktigt med den här kosthållningen. Man går ner i vikt och dessutom som en jättebra bonus kommer blodsockret att ligga lågt och stadigt, vilket är viktigt. Dessutom minskar man risken för hjärtsjukdom och proppar och förkalkningar i blodkärlen.

Det är bara att välja hälsan framför potatis, bröd och pasta. För en del är det svårt, men egentligen, hur svårt kan det vara?

Kör man igång kommer även hjärnan att blir alertare och då om inte förr inser man att det inte var så svårt. Hjärnan behöver glukos för att fungera bra och det tillverkar kroppen av protein. Så ät protein och fett och skippa socker och stärkelse så blir du smal och frisk och mera skärpt.

Vad mer kan man önska?

6 svar to “Så går man ner i vikt.”

  1. Thehobbit said

    Jättebra och pedagogiskt skrivet!

    Sammanfattar det hela på ett bra sätt, enklet och lättförståligt.

    Dagens länk får bli till din blogg🙂

  2. arne9 said

    Tack för berömmet!🙂

  3. Kent Jägerflod said

    Vad händer med det överflödiga mättade fettet?

    Hej!

    Jag läste din mycket intressanta artikel: ”Så går man ner i vikt”
    Är helt med på noterna vad det gäller insulin och hur det omvandlar socker och kolhydrater till fett som
    lagras in i cellerna. Det låter vettigt.
    Samt glukagonet som sedan plockar fram fettet från cellerna vid behov.
    Men jag skulle vilja höra din åsikt vad som händer när man äter mättad fet mat. Om man äter mycket mättat fett ger det inte alls något utslag på GI (blodsockernivån) och hamnar därför knappast i cellerna med insulinets hjälp.
    Min fråga är: Vad tror du händer med allt överflödigt fett som man får i sig om man äter för mycket mättat fett. Sannolikt omvandlas det inte till mer fett eftersom erfarenheterna visar att folk som ätit mycket fet mat knappast bli tjockare. Kanske är det så att fettet höjer ämnesomsättningen och fungerar som energi när kroppen skall ta hand om de värdefulla ämnen som finns i fettet och sedan låter resten gå ut den naturliga vägen.
    Om det är så att fettet fungerar som bränsle behöver kanske inte inte glukagonet utnyttja fettreserven i cellerna. Om denna teori stämmer skulle det i bantningsyfte vara onödigt att äta för mycket fett. Utan det skulle i stället räcka med att minimera intaget av socker och kolhydrater.
    Detta är bara en teori.
    Det finns ju personer som nästan lever på fett och ändå tappar i vikt. Men kanske beror detta bara på att man minskat intaget av socker och stärkelse.
    Detta är visserligen spekulationer. Men det kunde vara intressant att höra din eller andras åsikter om detta. Kanske är det redan vetenskapligt belagt vad som
    händer när kroppen får i sig för mycket mättat fett.

    Vänliga hälsningar Kent Jägerflod

  4. arne9 said

    Jag vet inte säkert hur det fungerar, men jag tycker mig har märkt att det går bra att äta mycket fett när man har många kilon att gå ner. Då går man ner.
    När man inte har så många kilon att gå ner tror jag att man får se upp med för mycket fett. Man kanske inte går upp men man går inte ner heller om man äter mycket fett.

    För att inte tappa för mycket muskelmassa tror jag däremot att det är viktigt att äta tillräckligt med protein.

    När man börjar närma sig idealvikten får man nog kolla såväl kolhydraterna som kalorierna. Och äter man mycket fett rusar kalorierna lätt iväg.

    Atkins förespråkar ju grönt och frukt också. Det har blivit viktigare för mig allt eftersom och att vräka i sig fett tror jag inte på och det förespråkar inte Atkins heller.

    Jag känner inte till om det finns någon studie på personer som äter väldigt mycket fett, men tror inte det.

  5. Daniella said

    hejsan! vad fint skrivet. förstår allt . och jag ska följa de. började för 4 dagar sen. och godis suget har redan gåttt bort. och nu ska jag fortsättta tills jag nått mitt viktmål. men är de så att man inte får äta frukt? //Daniella

  6. arne9 said

    Hej!
    Ett äpple, en apelsin, en banan eller en frukt vilken som helst innehåller en hel del socker.
    Man får ju ta med det i beräkningen och se om det går bra med frukt eller om man får för mycket kolhydrater och avstannar i viktminskning. Det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man kan äta och ändå gå ner i vikt och förbättra sina hälsovärden. En del tål mycket, andra(de som har metabolt syndrom utvecklat och är mer metabolt skadade) tål mycket mindre kolhydrater.

    Frukt är ju bra på så sätt att det innehåller vitaminer och mineraler, även om det inte är så mycket som man ofta tror.
    Bär som hallon och blåbär och körsbär är mindre kolhydrattäta och passar ofta för den som kan äta lite kolhydrater.

    Hoppas det går bra den första och svåraste tiden. Lycka till!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: