Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Low-carb slår igenom här och där men inte överallt.

Posted by arne9 på 29 maj, 2007

Ibland när man läser på bloggar och i tidningar får man intrycket att det här med low-carb håller på att slå igenom på bred front. Det finns artiklar i veckotidningar och i dagstidningar som Expressen och Aftonbladet liksom i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som påtalar värdet av en kolhydratsnål kost och avigsidorna med dagens kostråd.

När man besöker äldre människor, som vi gjort idag, slås man av den andra bilden. Det är kakor, bullar, saft och kaffe som gäller. Såg en diakon i livsmedelsbutiken som handlade korgen full (till en samling i församlingshemmet kanske) med småkakor, muffins och vetelängder och några kaffepaket. Han betalde med kyrkans kort.

I äldrevården och i kyrkan (där många är äldre) är det tydligen kolhydratrikt som gäller.

Vi hade mörk chokad med endast lite kolhydrater med oss till en bekant som på äldre dar på grund av bristande ork flyttat in i lägenhet. Den sa han direkt att han inte fick äta. Doktorns order, tydligen. Choklad blir man tjock av.

Visst, men bullar i massor, veteskivor, chokladtoppar, dammsugare, kärleksmums… vad blir man av det då?

Han visade sina mediciner. Massor som sägs förhindra en ny stroke. Statiner och skit vet jag ju nu är bara skräp som inte kommer att förlänga hans liv precis.

Maten han får från hemtjänsten gör att man blir ännu sämre till mods. De äldre som är beroende av hemtjänsten får maten levererad en gång i veckan. En förpackning per dag att förvara i kylskåpet och värme i mikron.

Mycket potatis i portionerna och lite sovel.

Fy sjutton för att bli gammal och svag och beroende av hemtjänsten och deras mat.

Förhoppningsvis gör den här low-carb-livsstilen som vi lever att man inte kommer i den eländiga situationen att man måste lite till hemtjänsten och äldrevården.

6 svar to “Low-carb slår igenom här och där men inte överallt.”

  1. Du har helt rätt i att våra pensionärer oftast gillar fika o kaffebröd och mycket mackor. Hög mysfaktor på bridgen!

    En annan sak jag funderat på när det gäller din eminenta viktresa är följande. Du har ju järnkoll på allt du stoppar i dig. Du ligger lågt i kolhydrater och högt i fett. Har du någon gång funderat på att göra experimentet och öka intaget av kolhydrater till kanske 50 procent. Utan att det totala intaget av kalorier ändras.
    Och då menar jag att kolhydraterna inte ska komma från spannmål, ris, potatis, pasta osv. Utan från frukt och grönsaker. Jag tror att du är den ende som skulle kunna genomföra detta experiment inför öppen ridå. Med statistik, procentandelar makronutrienter osv. Varför? Jo, av den enkla anledningen att vi då skulle få en illustration i realtid på hur kolhydraterna påverkar kroppens metabolism. Jag förutsätter nämligen att din nedåtgående viktkurva kommer att vika av uppåt.

    Vågar du göra ett sådant experiment med din egen kropp? Jag blir inte förvånad om du inte vill göra det. Varför experimentera med sin egen kropp? Men eftersom du vet exakt vad hu håller på med vore ett sådant experiment mycket värdefullt.

  2. arne9 said

    Det är en intressant tanke. Jag lovar inget nu på stående fot. Men en Fit For Life – dag vore spännande att uppleva och mäta resultatet av.

  3. vikingmormor said

    Hoppsan, vilka ekivoka förslag som nämns i bloggvärlden. Jag skulle kräva ordentligt betalt för ett dylikt förslag. Tycker mig se en tendens att oavsett, en gång tidigare viktminskning med Lc, så går det trögare om viktminskning och åtstamning av kolhydraterna måste ske än en gång.

    Kämpar en ojämn kamp i att hålla Faderskapet vid liv. Var gång han läggs in på Universitetssjukhuset, så får jag förhindra svält. Det är ännu sämre när Kommunen eventuellt tar vid för så kallad rehabilitering. Max 40 gram protein per dygn med den mat de erbjuder. Massor av bröd i alla dess former, lättmargarin och lättmjölk.

    Bevare för att bli gammal, om inte ett paradigmskifte sker.

  4. Du har förstås rätt vikingmormor. Och det var därför jag la in brasklappen på slutet om det vanskliga i att utsätta sin egen kropp för experiment. Sen talas det ibland om ”the golden shot”. Skaldeman brukar nämna det ibland. Det betyder att första gången man byter kostmodell reagerar kroppen relativt snabbt. Bryter man mönstret och sedan försöker återgå till LCHF igen går det trögare andra gången osv…

    Men just Arne, med sin exakta koll och redovisning av vad han stoppar i sig, skulle kunna göra detta. Poängen vore att inte förändra kaloriintaget, utan bara öka på kolhydreterna och minska på fettet. Om kalorihypotesen stämmer borde inget hända. Men – kalorihypotesen säger också att om man tillför mer energi än man förbrukar går man upp i vikt och omvänt.

    Det kan ju vara så att en kost med större andel kolhydrater ”sänker” energibalanspunkten. Ett oförändrat kaloriintag skulle därför likväl kunna innebära viktuppgång. Utan att kalorihypotesen för den skull vore fel. Jag vet att påstå detta är att svära i kyrkan:-) Har inte tänkt färdigt här.

  5. arne9 said

    I förrgår fick jag i mig större andel kolhydrater pga bulle och kakor. Igår åt jag low-carb med nästan samma kaloriintag. Jag gick upp 4 hg på kakorna och ner 4 hg på att äta rätt.

    Jag kan ju göra en test med en höjning med frukt i stället för kakor för att se vad effekt det kan ha.
    Men jag väntar lite så att viktminskningen inte bir störd för mycket.

  6. Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Sannolikt har det extra kolhydratintaget bundit en del vatten. Simma lungt och låt inte mina ansvarslösa förslag leda dig i fördärvet:-)

    Och ett experiment bör nog för att vara hållbart pågå minst över en tvåveckorsperiod.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
