Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

En anledning att stiga upp på morgonen?

Posted by arne9 på 26 maj, 2007

 annons.jpg

Man undrar ju hur de tänker. Har de inte större anledning att gå upp ur sängen på morgnarna är det inte svårt att förstå om de blir deprimerade.

För en low-carbare är det en anledning att hoppa över frukosten.

10 svar to “En anledning att stiga upp på morgonen?”

  1. Kenneth Ekdahl said

    En anledning, av många, att stiga upp på morgonen är:

    2 stekta skivor bacon
    2 stekta ägg.
    fräs lite finskuren purjolök och paprika i baconfettet och lägg i en generös näve nyriden parmesanost. Häll på vispgrädde och lått puttra tills det tjocknar och häll över bacon och ägg.

    Servera med en stor mugg nymalet ekologiskt och rättvisemärkt kaffe av god sort och rostning med en generös skvätt vispgrädde i.

  2. Perra W said

    Hoppa inte över frukosten! Att hoppa över frukosten är en av de tekniker sumobrottarna använder för att åstadkomma maximal bukfetma. I övrigt kör de en diet som är närmast enäggstvilling med Livsmedelsverkets tallriksmodell (lite fett, mycket carbs).

    (Konvergent evolution är ett begrepp inom evolutionsbiologin. Det förklarar t ex hur det i Tasmanien utvecklades pungvargar som fysiologiskt var mycket lika vargar trots att de inte är släkt – men eftersom de fyller samma ekologiska nisch så har de utvecklat liknande lösniingar. Men vad ska man använda för begrepp för att beskriva att sumobrotare och Livsmedelsverket har utvecklat snarlika kostråd. Med den enda skillnaden att sumobrottarnas diet är anpassad för att åstadkomma maximal bukfetma (och resulterar i ca 10 års lägre medellivslängd hos sumobrottarna jämfört med genomsnittsjapanen) medan SLV hävdar att vi håller oss smala och friska med samma diet!)

    /Perra W

  3. vikingmormor said

    Jag tackar högre makter, som gett mig insikten och erfarenheten att äta low-caeb. Då överlever jag en morgon, som den på bilden, jag vet ju av erfarenhet att jag kan klara mig till lunch (i nödfall) – utan att inmundiga dylika, för min kropp giftiga födoämnen.

  4. Kenneth Ekdahl said

    Speciellt när man lärt sig att vara så förutseende om man skall på konferenser eller liknande att man tar med sig nödproviant i form av ölkorvar, goda små ostar och kanske en reseförpackning med smör.🙂

    Torkat saltat kött har för övrigt i det närmaste obegränsad hållbarhet, undrar om man kan få tag på Beef Jerkey någonstans i Sverige?

    Får jag tag på någon lämpligt kött skall jag nog försöka göra min egen i sommar.

    Kanske även mala en del av det till pulver och blanda med lite ister och några malda hasselnötter eller valnötter. Kanske även några frystorkade lingon eller tranbär. Alltså göra min egen energibar.

  5. arne9 said

    ICA har sin egen hälsoprofil. Mycket bröd, fibrer och frukter talar man om. E-gifterna i massor och tranfetterna finns där också men det talar man tyst om.
    Nog är det bättre att vara utan frukost än äta en massa flingor och bröd och söt saft.

    Att hoppa över frukosten är nog ingen fara. Har haft en blänkare om intermittent fasta tidigare. https://arne9.wordpress.com/2007/02/02/olika-satt-att-forbattra-halsan-och-leva-langre/
    Det är ju ett sätt att få bättre hälsa och att gå ner i vikt.
    Sumobrottarna äter ju otroliga mängder mat. Att de använder det välkända knepet att göda med stärkelse är väl inte så konstigt. Det gör ju uppfödare av gödkycklingar och uppfödare som vill få feta och snabbväxande köttdjur.
    När det gäller frukostar har jag gått ifrån bacon. Det är lite för salt för att regelbundet ingå i frukosten. Att steka i en massa fett har jag också gjort influerad av Litsfeldts bok.
    Det är väl så att efter en fettsnål tid slår pendeln lätt över i fettigt i överflöd.
    Nu har jag hittat en balans så att jag inte måste överdriva fettanvändandet.
    Håller man bara kolhydraterna under kontroll och försöker äta nyttigt så brukar det ordna sig på ett bra sätt.

  6. arne9 said

    När det gäller nödproviant är det nästan bara fika som är problemet för mig. På ett normalt kafé finns sällan något low-carb-tilltugg. Kaffe kan man ju få om det är ett någorlunda utvecklat kafé. De värsta är de där sunkiga kaféerna som har en glaskanna med kaffe som står på värmning hur länge som helst. Ibland har de även på sådan sunkiga ställen en automat som gör espresso och då är det ju bättre att ta från automaten.
    På kaféer är det smidigast, tycker jag, att ta med en Atkins bar och njuta tillsammans med kaffet men köper.

  7. vikingmormor said

    Min svåger köpte en rök förra sommaren, fantastiskt goot blev det. Om man kan rka och torka vet jag inte, det borde gå. I Grythyttan finns nån som gjort torkat älg och rådjurskött, har massor i frysen. Kommer bara ihåg att det var svårtuggat, men borde vara obegränsat i hållbarhet. Det skulle nog inte ner i frysen. Men jägare kan nog vara behjälpliga med både kött och kunskaper.

  8. Kenneth Ekdahl said

    Flera kaféer som jag frekventerar gör t.ex. varma mackor med ägg och bacon eller liknande, de har vant sig nu vid att jag vill ha en sådan macka minus brödet. Några har till och med börjat ha vispgrädde hemma till kaffet!

    Det borde inte heller på den typen av fik vara omöjligt att få ett eller två kokta ägg och om man har tur även en stor klick smör att mosa det med. Var bara noga att kolla så att de verkligen har riktigt smör och inte ofärgad skokräm som kallas margarin. Jag skulle nog i och för sig inte smörja in mina skor med sådant heller, de skulle antagligen snabt börja lukta härsket.

    Det lönar sig att fråga!🙂

  9. vikingmormor said

    Fem poäng angående skokräm som luktar margarin. Jag tycker riktig skokräm luktar gott, margarin illa. Har en gång för längesen nästan avbrutit en lovande bekantskap, då mannen i fråga förordade margarin, det var smakneutralt, sa han, det luktar illa och smakar ännu värre sa jag. Det blev smör.

  10. vikingmormor said

    En anledning för mig att stiga upp på morgonen är en ljuvlig vovve som säger #voff# – jag vill gå ut och kissa. Eller psykopatkatten som säger mjaauuu och villha naturbeteskött. Mina djur märker skillnad. Har gjort en ovetenskaplig studie på de två befintliga djuren, en hund, en katt och serverat olika typer av kött, frän Brasilien och vanligt från Ica, A Gs Favör (inte naturbetes). Gissa vad de väljer?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
