Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Blodsockerkurva

Posted by arne9 på 24 maj, 2007

Har kört en liten serie med blodprov. Jag har fikat och sedan tagit blodsockerprov var 10:e minut under en timme för att se hur det utvecklades och också ett prov för att se hur det låg efter 2 timmar.

Värdena och diagrammet finns här.

2 svar to “Blodsockerkurva”

  1. Kenneth Ekdahl said

    Det skulle vara intressant att göra exakt samma test med en riktig choklad som inte gjorts på billigast tänkbara böna och en massa konstgjorda tillsatser.

    Just den du provade blev jag bjuden på en gång, jag smakade på ett litet hörn men klarade inte ens att svälja den, jag fick kräkreflexer och var tvungen att spotta ut den. Den smakade som om man smält ner stearinljus och blandat i lite billigt kakaopulver.

    Jag skulle väldigt gärna se en kemisk analys av den chokladen, jag skulle bli förvånad om det inte kom fram att de bytt ut en del av det dyra cacaosmöret mot något billigare (härdat?) fett.

  2. arne9 said

    Nu har jag fått fram kurvan så nu vet jag när jag skall ta provet för att fånga maximalt sockerpåslag.
    Jag skall testa det du kallar riktig choklad. Min erfarenhet från min viktminskning är att de chokladsorter jag blev rekommenderad i chokladbutiken gav mig ett större sockersug än Marabos.

    Problemet med många chokladsorter är att det inte finns någon uppgift om kolhydratinnehåll.

    Marabos Dark Premium anger kolhydraterna till 31,5 g / 100 g. Cacaoinnehållet anges till minst 70%.

    Smaken är som baken.

    Det skall bli intressant att se hur mycket sockerpåslag några andra chokladsorter ger.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
