Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Fortsatta blodsockerprover

Posted by arne9 på 22 maj, 2007

Idag har jag följt upp blodsockertesterna med att först kolla mitt blodsocker på morgonen före frukost, efter en natts fasta. Då låg det på 3,7.

Ville jämföra med gårdagens fika med kaffe och en bit Atkins bar. Idag körde jag med kaffe och en bit (10 g) 86% choklad (1,9 g kh).

Före fikat var blodsockret 3,8. 40 min. efter fikat låg blodsockret på 4,9. Då drack jag ett glas Coca-Cola light.

30 min. senare hade jag 5,3.

Det verkar som kaffe och chokladbit ger en måttlig blodsockerhöjning, medan Coca-Cola light (och Atkins bar) ger ett insulinpåslag som sänker blodsockret till en nivå som är lägre än innan.

9 svar to “Fortsatta blodsockerprover”

  1. vikingmormor said

    Det behöver inte vara så, Du vet inte vad Du har normalmorgnar. Vad har Du efter lågkolhydratfrukost? Kaffe och ”choklad” är väl inte Din normala morgonmat?

    Insulinsvar på blodsocker är klurigt- I Annikas blogg nämnde någon att 30 min efter fyra kvällssmörgåsar fick alla patienter insulin p.g.a. blodsockerhöjning. Att alla sedan på natten fick en reboundblodsockersänkning kunde man räknat med.

    Blir dock så inspirerad av Dina försök så att jag tror jag ska leta fram min blodsockermätare och- läsa instruktionsboken och börja testa.

  2. arne9 said

    Nej, jag har bara kollat en morgon, men det borde vara ett normalvärde.
    Nu hittar jag inte alla lapparna, kanske har jag inte tagit efter frukosten.
    Före middagen hade jag dock 4,9 och efter den 5,3. Då ingick ändå ett glas low-carb-öl.

    Men Atkins bar resp. Coca-Cola light höjer inte blodsockret utan sänker det. Det kanske stimulerar glukagonet?

  3. vikingmormor said

    Tror man måste räkna in det som kallas reboundfenomen. Det innebär att insulinet ”överskjuter” sen kommer kompensationsmekanismer igång. Ska banne mig testa lite själv. Köpte en sockermätare 2004, då kvinnan på jobbet fick sin diabetes (hon som blev så knäckt av diagnosen, men ville äta sig till ett liv utan insulin. De satte förresten in insulin direkt, aldrig en tablett. Hon som lyckades gå ner i vikt och minskade kolhydraterna, ökade motionen och fick besked óm att äta mer snabba kolhydrater då blodsockret sjönk) Ska fundera hur jag kan använda mätaren till min egen personliga studie. Är grinig efter att ha läst kommentarer från dez.

  4. arne9 said

    Det finns väl tyvärr inget enkelt sätt att mäta insulinhalten i blodet. Det skulle ju vara intressant att mäta insulinpåslaget också på olika maträtter.

  5. vikingmormor said

    Det får bli indirekta mätningar via blodsocker. Med rejäl statistik bör man kunna hitta sina individuella variationer, Även ta reda på vad som indirekt ökar sötsug. Många verkar tycka sötsuget ökar eller viktnedgången landar i platå, då de äter för mycket vispgrädde och andra mjölkprodukter.

  6. arne9 said

    Ja, det gäller att föra statistik och ta många prover i olika situationer. Mycket stickande i fingrarna blir det.😉

  7. vikingmormor said

    Har Du de engelska blodsockernivåerna tillgängliga?Kommer inte ihåg var gränsen för ”normalt” socker låg. Vid 110?

  8. arne9 said

    Nej, det har jag tyvärr inte.😦

  9. vikingmormor said

    Angående blodsocker, min släkting i en annan del av Världen är överlycklig och hans diabetesläkare är förbannad! Med LC har blodsockret stabiliserat sig på 150, tidigare 303. Tror att han ska ner till 110 för att motsvara vårt 5. Först sjönk sockret snabbt, halverades, sedan hoppade det mera, efter 11 dagar stabilt på 200, och nu stabilt på 150.

    Tyvärr förstår hans läkare inte det fantastiska, han har tom tagit bort två av de tre läkemedlen.

    Är det inte underbart?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
