Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Low-carb-öl fortsatt test av blodsockret

Posted by arne9 på 21 maj, 2007

Håller just nu på och kollar hur Atkins bar respektive mörk choklad påverkar blodsockret för mig. Idag har jag kollat vid en fika med kaffe och 1/4 Atkins bar. Blodsockret åkte upp från 4,6 före till 5,2 efter.

Huruvida det är mycket eller litet återstår att se när jag kollat motsvarande fika i morgon. Kaffe med en bit mörk choklad.

Snubblade över en rubrik på expressen.se ”Banta med GI-öl”.

Det visade sig vara det som jag kallar low-carb-öl. Det är Spendrups Bright och Pripps Blå Pure det gäller. Det är ölsorter som innehåller hälften så mycket kolhydrater som ”vanlig” öl. Grejen är att försäljningen av low-carb-ölet ökar kraftigt. Det är ju räknat från en mycket låg nivå så det betyder väl inte så mycket i reella tal, men det är ju ändå positivt och kan kanske härledas till den ökande medvetenheten om kosten som man kan märka om man tittar noga.

Notisen finns här.

6 svar to “Low-carb-öl fortsatt test av blodsockret”

  1. vikingmormor said

    För mycket länge sedan drack jag öl. Jag blev vänligt och lätt berusad, men alltid så otroligt hungrig när jag kom hem. Tror öl är bra på att skapa sug efter sånt jag inte ska äta=sånt jag inte mår bra av.

  2. arne9 said

    Grejen med öl är ju att man lätt dricker flera och då spelar det ju ingen roll om det är low-carb-öl eller vanlig öl. Det blir hur som helst mycket kolhydrater och sockersug och elände.
    Dessutom är ju öl inte kalorifri heller.

  3. Anders S said

    Bright och Pure finns endast med minst 3.5 % alkohol. De innehåller 1 g kolhydrater per 100 g. Alholfritt öl innehåller 4 g kolhydrater per 100 g. Lättöl 3-4 g beroende på om det är ljust eller mörkt. Vilket är bäst/värst för en typ-2 diabetiker som vill ha ett-två glas öl till maten, alkohol eller kolhydrat?

  4. arne9 said

    Jag har inte de läkarkunskaper som krävs för att ge ett 100% korrekt svar. Från min amatörmässiga synvinkel tror jag kohydraterna är värst och således att low-carb-ölet är bäst för såväl den som följer Atkins eller en low-carb-livsstil överhuvud taget och också för en typ2-diabetiker.

    Dock bör man väl i båda fallen hålla öldrickandet begränsat. Ett eller två glas till maten tror jag går bra.

  5. Åke Persson said

    Vad gäller kalorier i alkohol så är de inte jämförbara med och kan inte summeras till kolhydraterna på ett enkelt sätt, då de ingår i metabolismen på ett helt annat sätt. Kaloritänkadet fallerar även här. Alkohol är ju knappast nyttigt men är inte den viktbov som många föreställer sig. Läs mer om hur alkoholens metabolism fungerar på: http://alcoholism.about.com/cs/alerts/l/blnaa35.htm

  6. Per Andersson said

    hej.

    Är typ 2 diabetiker. Satt och drack Pripps Pure samtidigt som jag tittade på en massa avsnitt av ”Twin-Peaks”. Det blev in allo ett sexpack och blodsockret sjönk från strax under 16 tilll strax under 11. Tål inte mediciner mot diabetes eller insulin. Dra era egna slutsatser. Motion ger aldrig samma låga bl.sockervärden som en stor köttbit med en liten burk bearnaissås. Trist men sannt.

    P.A

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
