Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Blodsockermysterium

Posted by arne9 på 20 maj, 2007

 I kväll testade jag blodsockret för skojs skull. Det var lite förbryllande.

Vi åt färska jordgubbar med vispad grädde. Innan vi åt var mitt värde

5,8. En halvtimme efter jordgubbarna tog vi blodsockerprov igen och

då hade jag 5,2.

De övriga som testade hade fått en höjning av blodsockret medan jag

hade fått en sänkning. Det är ju lite lustigt tycker jag.

Kanske har jag fått ett insulinpåslag som sopat ner blodsockret

ordentligt. Det är ju i så fall inte så bra, eftersom det är fördelaktigt att

hålla insulinnivån låg, samtidigt som blodsockret förstås skall vara

lågt.

7 svar to “Blodsockermysterium”

  1. vikingmormor said

    På den tiden jourer var okristligt långa gjorde jag så här; arbetade hela dagen, jour hela kvällen och hela natten, sen var jag tvungen att orka arbeta hela dagen. Då kom hem, så trött att ej gick att somna (jfr övertrötta barn) la jag mig i sängen med Fantomentidningen och en chokladkaka. Den snabba blodsockerstegringen gav ett för stort insulinpådrag, den tid när jag ej var i balans sockermässigt, tuppade jag av p.g.a för lågt blodsocker. Kunde sen sova 16-20 timmar om fick vara i fred. Idag kan jag se det farliga och osunda i att somna in på detta sätt, då, tyckte jag det var bra, eftersom återhämtningen av sömnbrist gick så snabbt.

    Det kan vara så att Du haft ett ”overshoot” av insulin, Du får kolla fler gånger för att lösa mysteriet.

  2. arne9 said

    Jag får kolla lite idag med.

  3. vikingmormor said

    Saknar en ljuvlig majbild i senaste inlägget??

  4. arne9 said

    Ljuvlig eller inte, men det skall finnas två bilder där. Får väl kanske in dem lite bättre med mera träning. Syns de inte är det ett fel som jag inte fattar.

  5. Det skickas ju ut insulin när vi upplever söt smak, därför kan blodsockret sjunka ganska fort när man är ovan vid sött och äter något sött, eftersom det känns extra sött.

    Jag har lärt mig att inte äta frukt när jag har lite lågt blodsocker (känner mig lite trött i hjärnan) för då får jag för lågt blodsocker på grund av insulinpåslaget.

  6. arne9 said

    Det är ju en plausibel förklaring till varför Atkins bar och liknande sänker blodsockernivån.
    Glukagonet borde ju komma in och höja blodsockret då tycker man, men det kanske krävs en större sänkning för att det skall ske.

  7. vikingmormor said

    Jag får ingen ökning av blodsockret om jag intar lightdrycker. det spelar ingen roll, har provat med olika sötningsmedel. Det är aldrig visat att alla människor får en insulinutsöndring av att man intar något ”sött”. Har bara fått mätbar påverkan på blodsockret av kolhydrater. Ska kanske börja analysera mer.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
