Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Fettsnålt sämre än GI-mat

Posted by arne9 på 16 maj, 2007

Att mat med lågt GI är bättre än låg-fett vet vi ju. Nu har en studie visat det också. Den presenteras i JAMA och refereras också i expressen.se.

6 svar to “Fettsnålt sämre än GI-mat”

  1. vikingmormor said

    Förr eller senare bör det bära frukt, att minska kolhydraterna eller sockerkedjorna. Vi kanske ska ändra värdeladdningen i orden? I analogi med att folk blivit så fettskrämda, efter år av indoktrinering tänker de flesta automatiskt att man blir fet av fett. Vi får se till att upprepa att kolhydrater är sockerkedjor, att vi ska minska sockret sitter ju. Fet av socker/sockerkedjor, störd metabolism av socker/sockerkedjor, ökad diabetesrisk med socker/sockerkedjor.

  2. arne9 said

    Ja, när man ser hur tandhälsan försämrats undrar man ju om folk i allmänhet verkligen har fått upp ögonen för socker. Det kanske kommer.
    Att ändra på orden tror jag inte på så mycket. Kolhydrater är inarbetat och det står ju hur mycket kolhydrater det finns i varorna. Sockerkedjor och sockerarter är lite lätta att blanda samman.

  3. Vi får väl se var vi landar. Personligen är jag mycket tilltalad av begreppet sockerkedjor som synonym för kolhydrater. Det talar om i klartext vad kolhydrater är. Jag använder det så ofta jag kan.
    Mvh
    Bosse

  4. arne9 said

    Jo det är nog bättre på flera sätt. Känner dock många som säger: Det är inget socker i det här brödet. Så länge det står kolhydrater på näringsdeklarationen på livsmedel är det nog bäst att varna för just kolhydrater.
    Dessutom heter det ju kolhydrater. I USA är det väl rätt inarbetat att en de räknar carbs och att det gäller att se upp med carbs.
    Nu börjar kanske ett medvetande att växa också i Sverige när några stora tidningar börjat tala om kohydrater och GI.

  5. vikingmormor said

    Problemet med kolhydratuttrycket är att alla dietister numera kallar ris, pasta, bröd och potatis för kolhydrater, när de talar om frukt och grönsaker är det under facket frukt och grönt, precis som om de inte tillhör kolhydratfacet. GI-folket gör likadant, de talar om turbostart utan kolhydrater, trots att de inkorporerar grönt i turbogi-dieten. Detta är snart lika inarbetat som vi blir feta av fett. På Icas inforeklam i taket ovanför grönsakerna står också frukt och grönt omnämnt som om de inte tillhörde kolhydraterna. Tiita och läs, ska Ni se.

  6. arne9 said

    Om dietisterna då menar att potatis, bröd, ris och pasta är sådant som man skall akta sig för är det ju ett fall framåt. Det kanske är ytterligare ett exempel på att händelseutvecklingen på kostområdet går framåt.
    Man kan ju inte vänta sig att alla skall följa någon ketogen diet, utan börjar många äta enligt GI och Calle Carlsson eller Karlshamnsmodellen är ju oerhört mycket vunnet. Det räcker ju för de flesta, till och med för många diabetiker.
    GI-metoden som jag känner den börjar ju med 20 g kolhydrater per dag och då får man inte in så mycket frukt i det.
    På ICA har de sina lustiga kampanjer. Gott liv etc. De har också en massa kolhydrater (druvsocker) i sin skinka, liksom en herrans massa e-gifter. När skall de följa engelsmännens exempel och ge oss mindre gifter i maten?
    Low-carb börjar så smått få fäste i Sverige också. MAX har low-carb-målet och på vissa butiker har man low-carb-bröd och low-carb-pasta och low-carb-choklad från Carbzon. Jag tycker absolut att det känns positivt och att medvetenheten ökar sakta men säkert i kostfrågan.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: