Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Potatis är ute!

Posted by arne9 på 15 maj, 2007

Nu har alltfler insett att potatis är onyttigt. Tänk att potatis ger mer blodsocker än samma mängd strösocker. Vem skulle tänka sig att äta rent strösocker?
Att äta kokt potatis ger en rejäl sockerkick.

potatis.jpg
Nu sägs det i Expressen att potatis och ris är på väg ut i kylan medan andra gamla frön och grödor är på väg att bli heta.
Nakenhavre, amarant och kamut är exempel på sådana ålderdomliga växter.
Nåväl, visst kan de ha lägre GI, men hur mycket kolhydrater innehåller de? Jag vet bara att det inte ryms några större mängder nakenhavre i min dagsmeny.

Expressens artikel finns här.

5 svar to “Potatis är ute!”

  1. vikingmormor said

    För mycket kolhydrater för mig. Bovete har jag testat då gjort glutenfri gröt till nån som behövde det.

    Danskarna hade för ett tag sen nya rekommendationer vad gäller ”tillbehör”; potatis ok dagligen (ej frittar), pasta och ris ”bara” nån gång i veckan! Gillar danska netdoktorn.

  2. Maja said

    JAG SAKNAR POTATIS😦 Jag är en av dessa personer som aldrig har haft något Godissug, Yeah, lucky me! Men ge mig potatis, då är jag i himlen – direkt! Inte en liten en, utan många stora, helst 5-6 stycken!

    En diabetiker på jobbet sa ”Jag avundas dig som inte har sötsug”, du borde ha diabetes istället för mig, du skulle klara av det bättre”. Hon vet tydligen inte att jag får samma kick av potatis som hon får av en Marabou Nöt!!

    Ja, jag saknar inte frukt, godis, kakor, bullar, tårtor, söta efterrätter, choklad mm. Har aldrig tyckt om det söta, det kväljer mig! Har inte ätit något av detta på flera år, inte ens frukt “som är så nyttigt”!! Oj´ tänker ni säkert, Va´ lätt hon har det – men jag älskar pasta och potatis. Kan äta portioner som är otroliga, så det känns! Believe me!

    POTATIS ÄR UTE – måste komma ihåg det och TACK för påminnelsen, det går otroligt bra, än så länge! Suget håller på att försvinna! //mvh Maja

  3. arne9 said

    Men så är väl danskar ganska överviktiga också. Det är kanske inte bara ölen det beror på då. Potatis varje dag…

  4. arne9 said

    Potatis ger väl också en sockerkick! Det höjer ju blodsockret snabbare än strösocker.

    Läste om Calle Carlsson – GI-doktorn som tog bort potatisen och gjorde folk friska från diabetes och kärlkramp. En äldre kvinna blev på sin vistelse på hans hälsohem fri från till och med sin kärlkram. Men väl hemma igen kunde hon inte motstå potatis så hon fick tillbaka kärlkram och alla medicinerna igen. Tänk att potatisen kan vara så åtråvärd. Det har jag svårt att fatta men så kan det tydligen vara.

  5. vikingmormor said

    En eller två gånger varje år, kring midsommar äter jag några riktigt små fina färskpotatisar med massor av smör, skalet också. Det blir inte så många kolhydrater och det är en delikatess. Men ack så farlig.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
