Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Sockerätandet ger katastrofal tandhälsa för små barn

Posted by arne9 på 13 maj, 2007

Att socker inte är nyttigt är inte så allmänt bekant som man kunde hoppas. Det är inte bara det att man blir tjock och sjuk av socker och andra kolhydrater. Att man får hål i tänderna trodde jag dock att alla visste. Expressen berättar att det inte är så. Föräldrar ger sina små barn så mycket socker att tandhälsan för små barn är katastrofalt dålig.
Tänk om folk kunde få upp ögonen för sockrets farlighet! Sockret ger dig dålig tandhälsa men också dålig hälsa över huvud taget. Övervikt, fetma, diabetes och hjärtinfarkt och stroke är några andra sjukdomar orsakade av överkonsumtion av kolhydrater.

7 svar to “Sockerätandet ger katastrofal tandhälsa för små barn”

  1. Maja said

    Skrämmande – trodde att vi, i dagens Sverige var mer upplysta än så. Här får ju barn lära sig, via föräldrarna, att hantera tandborsten innan dom ens kan gå, alltså före 1-års ålder! Då borde väl även informationen ha gått fram vad som är mest skadligt??!!

  2. arne9 said

    Ja, när inte ens detta – som jag trodde alla visste om – går fram, känns det som det är långt till att folk i allmänhet känner till att det är kolhydraterna som är boven i kostdramat.

  3. vikingmormor said

    Usch, jag kommer ihåg den klistriga klibbiga beläggningen man får på tänderna när man äter vetebröd/bröd, pasta etc. Världens bästa substrat för tandtrollen.

  4. arne9 said

    Tandläkarna är väl de enda läkarna som alltid varnat för socker och godis.

  5. Hej Arne,
    noterade på Din hemsida att Du plötsligt gått upp nästan två kilo på nolltid! Första gången jag ser detta. Vad kan det månne bero på? Jag noterar att Du senaste tiden konsumerar en del Cola light. Kan möjligen den söta smaken trigga insulinet? Det sägs att blotta smaken av sött sätter kroppen i beredskapsläge. En fundering…

    Bästa hälsningar
    Bosse

  6. arne9 said

    Hej, Bosse!
    Det är fullt möjligt. Jag skall försöka ta reda på hur det ligger till. Atkins bars, Atkins shake och Coca Cola light är misstänkta liksom sommarsalladen jag åt igår.
    Idag skall jag försöka hålla mig till den ”naturliga” low-carb-kosten, utan sötningsmedel och se vad som händer.
    Får sedan bevaka varje sak för sig för att få klarhet.

  7. vikingmormor said

    Min erfarenhet är att det går bra med lightdrycker – ger mig alltså inget sug, har ej påverkat vikt. men det kan vara individuellt.

    Men jag är övertygad om att ”netto”kolhydraterna inte funkar på mig. Jag höll mig inom 30 gram per dag, men valde bara Atkinsbar kolhydrater, då gick jag upp i vikt och fick dessutom ett häftigt sug. Säkert också idividuell känslighet.

    Har ”avgiftat” mig från Pepsi max och Fun light= slutat att dricka det. Min tandläkare sa jag hade frätskador på tänderna, trots att jag alltid sköljde munnen med vatten efter colan.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
