Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Ris, GI och Atkins

Posted by arne9 på 12 maj, 2007

Var hos goda vänner och åt middag. Mannen har prövat lite GI och lågkolhydratkost och kör väl fortfarande någon GI-variant.
Han fick boken Atkins för livet av oss och jag tipsade om ett program som fungerar med nettokolhydraterna i Atkins. Han laddade hem programmet och förde in det vi ätit. Det var grillspett och en röra på crème fraiche och grekisk yoghurt och något mera. Lite sallad och vin eller Coca-Cola-Light. Dessutom serverades basmatiris. Jag tog inget ris, utan följde Atkins taktik att bara ta av de maträtter som vi normalt äter. Men basmatiris är tydligen ett ris med långsamma kolhydrater, så det rekommenderas i GI-sammanhang.
När han fört in allt även riset blev det förvirring. Han hade över 200 g nettokolhydrater. Efter lite utredning visade det sig att boven var basmatiriset. Det må vara lågt GI-värde på det men kolhydraterna ligger på typ 66 – 77 gram/100gram ris. Är man då matfrisk och äter några deciliter ris blir det lätt en veckoranson nettokolhydrater på ett enda mål.
För min del gick det rätt bra med Atkins taktik. Jag åt ju lite snacks som jag inte borde ha ätit och välkomstdrinken var en god drink typ alkoläsk köpt i Tyskland. Den var naturligtvis inte inom planen heller men riset avstod jag lätt. Sådant börjar sitta i ryggmärgen nu. Jag gick dessutom upp bara 1 hekto från igår så jag skötte mig bra.
Jag har prövat Hälsovakten och Cal-Counter för att hålla koll på vad jag äter räknat i kolhydrater, protein och fett samt kalorier. Trivdes inte med Hälsovakten så jag har använt Cal-Counter on line bra länge nu.
Det enda jag saknar med den är att den inte (vad jag förstått, är bäst att säga) räknar nettokolhydraterna.
Har nu börjat testa programmet Weight-By-Date Pro. Det räknar (efter inställning) i gram och kg och cm och det räknar nettokolhydrater enligt Atkins.
Det finns ju massor med rätter i databasen, dock mest rätter som är vanliga i USA. Det finns en funktion som i  Cal-Counter och Hälsovakten att lägga in nya matvaror, så man kan få in sina egna. Dessutom finns Atkins barerna så man slipper hålla på och tricksa med Cal-Counter. Här kommer ju nettokolhydraterna direkt. Dessutom kan man köra in målvikt och ha koll på om man följer planen eller inte. Man har koll på nettokolhydraterna dagligen likaså. Ett trevligt program tycker jag preliminärt. Lutar nog åt att jag köper det innan provtiden går ut.
Annars tycker jag att det blir alltmer självklart att Atkins (och liknande program) är de som fungerar bäst för att återvinna och behålla hälsa och bra vikt. Har kompisar som sliter med gymmet och tar långa promenader med hunden men som ändå inte går ner trots att ”pointsen” stämmer.
Har också märkt att det bästa argumentet för den här kosten är jag själv. När folk ser hur det fungerar på mig och min fru så blir de övertygade, även om de varit skeptiska.
Sedan finns det ju de som har tusen svepskäl för att inte börja, men de kommer nog till insikt och får styrkan att lägga om kosten så småningom de också.
Tiden arbetar för oss och Atkins.

16 svar to “Ris, GI och Atkins”

  1. vikingmormor said

    ddu får berätta mer om det nya systemet. Hade också hälsovakten ett halvår efter jag la om kosten, med avstängt ljud och kommentater. Tycker att behovet av kontroll i data program minskat med åren, har mina ständiga vitamin-mineral-omega3-tillskott, men är öppen för allt nytt, roligt som underlättar livet. Förstår inte ”nettokolhydrater” riktigt, fick sånt vansinnigt sug av Atkins bars, så jag åt bara såna för nåt år sedan. Nu är allt stabilt och lugnt igen, – många erfarenheter rikare, men intresserad av andras erfarenheter

  2. arne9 said

    Ja, jag får nog vara lite försiktig med sådant också. Gick upp i dag efter att ha druckit massor med Coca-Cola light och ätit makadamianötter och choklad. Trots att kolhydraterna och nettokolhydraterna var under kontroll så ranna kalorierna iväg och jag gick upp lika säkert som ett brev på posten. Jag måste ge akt på kalorierna också, det är uppenbart.

  3. vikingmormor said

    Ska testa kokosolja, klarar ju kaffet om kokosolja i! Ingen reflux! Har startat projekt Pappa, han ska få kokosolja två ggr dagligen med hopp om tillfrisknad i allmäntillstånd.

  4. arne9 said

    Just kokosfett/olja i kaffe eller te har många rapporterat att de får problem med. Efter några veckors användning får de hjärtklappning och mår konstigt.
    Du kan ju vara uppmärksam på det och kanske komma underfund med vad det kan bero på.

    Jag för min del använde vispgrädde i kaffet och kunde då dricka utan att magen blev irriterad. Numera kan jag utan problem dricka kaffe svart och det är ju klart bäst.

  5. Sfinxan said

    Hej!
    Läser din blogg rätt ofta, har mycket att lära och tycker denna kost är vansinnigt intressant ur hälsoperspektiv. Har själv kört LCHF i 2,5 månader och mår så bra! Men kan du snälla förklara vad nettokolhydrater är för ngt. Det står nettokolhydrater på Atkinsbarerna också och hur sjutton räknar de fram detta? Har du tid o lust att förklara, skulle jag bli gla´!

  6. arne9 said

    Hej Sfinxan!
    Nettokohydrater är de kolhydrater som höjer blodsockret.
    Kolhydrater är angivet på de flesta matvaror som säljs i Svergie. Kolhydrater innefattar även fibrer. Fibrer höjer inte blodsockret och skall inte räknas när man håller kontroll på kolhydraterna i lågkolhydratdieter som Atkins.
    Även andra former av kolhydrater som glycerol och maltol och andra former höjer inte heller blodsockret och skall inte räknas.
    Det som är kvar, när man tagit bort sådana kolhydrater som är osmältbara eller som inte påverkar blodsockret nämnvärt, det är nettokolhydraterna.
    Ett program som jag provar just nu – Weight-By-Date Pro – fungera ungefär som Hälsovakten eller Cal-Counter men räknar fram nettokolhydraterna.
    Nettokohydrater är alltså kolhydrater minus fibrer och andra kolhydrater som inte påverkar blodsockret.

  7. Sfinxan said

    Hej Arne och tack för svaret!

    Jag förstår precis men det var som tusan – hade ingen aning om detta, att det funkar så menar jag. Det är ju mest rättvisande att kolla nettokolhydraterna då…hm, jag ska se om jag kan hitta en version av programmet du nämner på nätet. Har kanske tur, tack snälla för förklaringen!

  8. livsglimtar said

    Det är riktigt kul att läsa om hur du kämpar på med Atkins. Jag var väldigt tidigt ute med den dieten, läste allt jag kunde hitta på nätet och fick kämpa rätt ordentligt för att förstå och få ordning på allt. Det fanns nästan inget översatt så det blev till att tolka boken så gott jag kunde och all mat var ju amerikansk inte alls så passade med vårt sätt att äta. Hittade ”mamma äter inget vitt” på näten vilket var en räddning.
    Jag rasade i vikt utan problem alls och jag körde ändå en egen lite mjukare variat med en del kolhydrater. Min dotter hängde på och gick ner över 20 kilo vilket hon inte har gått upp igen.
    -Nu hör till saken att jag är njursjuk så min läkare fick nästan spader när hon hörde att jag åt så mycket protein. Så det var bara att sluta..
    Så numera kämpar jag på i det saftiga kolhydrat träsket och resultatet är ju inte jämförbart med atkinsdietens slankande av kroppen.
    Lycka till i fortsättningen och som jag ser det behöver man inte vara allt för sträng med kolhydraterna det funkar bra ändå.
    Kram

  9. arne9 said

    Ja, low-carb fungerar ju för alla eller nästan alla. Det är sant att även mjukare former har visat sig fungera väldigt bra. Karlshamnsstudien på diabetiker visar just det. De tilläts äta ganska mycket kolhydrater men blev mycket bättre och gick ner i vikt.
    Några av patienterna där hade njursvikt och njurarna hämtade sig och började fungera normalt av lågkolhydratkosten.
    Så jag undrar om inte din läkare var lite okunnig när hon fick panik av proteinet. Man skall nog äta väldigt mycket protein för att förstöra njurarna.

    Jag vet ju att Atkins säger samma sak som du. Man behöver inte alltid vara så sträng med kolhydraterna. Jag tänkte bara komma ner några kilon till och minska midjemåttet några cm till innan jag börjar höja kolhydratintaget lite försiktigt.
    Tack för din uppmuntran!
    Hoppas du får ordning på njurarna!

  10. vikingmormor said

    Myten om att proteiner är toxiska för njurarna är utbredd. Träffade igår min vovves Pappa, med vidhängande matte, Hon har efter inrådan från hunduppfödaren , p.g.a. hundens ålder 9 år, övergått till ett lågproteinfoder. Skälet var att proteinet skulle vara toxiskt ur njursynpunkt. Kan just undra hur toxiskt det är med ett överflöd av kolhydrater, som inte är någon stor andel i vargens naturliga kost. Matte är sjukvårdsutbildad, och ändå gick hon på det.

  11. livsglimtar said

    Hej igen och tack för trevligt svar. Jag kände att jag måste in här och säga att jag är svårt njursjuk och kommer att behöva en ny njure om ca 1 år.
    Så det här med minskat proteinintag tillhör min vardag och det är den väg man går för att förlänga sitt vanliga livet före dialys eller en ny njure.
    Så protein intaget för en frisk person är inget man behöver fundera över. Ville bara säga att man inte ska vara så där kategorisk när man inte vet hur allt hänger ihop. Jag tror ju på dieten men kan inte i nuläget äta så.
    Trevlig helg önskar jag dig!

  12. vikingmormor said

    Kan tilläggas att hanhunden är kärnfrisk, slank och pigg=god kondition. Nu kommer han att behöva gå hungrig helt i onödan. Det märkliga är att hennes numera döda katt, fick diabetes, utan att hon drog några slutsatser angående kattens kolhydratrika mat.

  13. Heidi said

    Hej!
    Är ny på detta med Atkins men tycker det är väldigt spännande. Skulle precis skriva ett inlägg på min egen blogg om nettokolhydrater men blir förvirrad. Jag har hört av experter att sockeralkoholerna ombildas till socker i kroppen, och att man därför till exempel avråder diabetiker att äta sådana livsmedel. Påverkar de blodsockret så borde man väl inte heller dra av dem när man räknar nettokolhydrater, eller? Är som sagt ny på detta och försöker bara förstå…🙂.

  14. arne9 said

    Heidi, hej!
    Jag tror inte sorbitol påverkar blodsockerhalten nämnvärt.

    Det allra mesta av sorbitolet går oupptaget till tjocktarmen där det fermenteras.

    Man kan bli lite uppblåst och gasig av det men det är försumbart när det gäller blodsockerpåverkan.

  15. mary said

    Är det någon som vet vilket sötningsmedel man kan använda till ”atkins recepten” detta ”splenda” som rekomenderas i atkins kokbok verkar inte finnas på den svenska marknaden.
    Kan man använa de som finns så länge de inte är baserade på fruktos? som sukett?

  16. arne9 said

    Ja, man får ju ta vad som finns tillgängligt.

    När jag gör glass använder jag vanligt socker. Det blir ung 10 g kolhydrater per portion och det tar jag.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
