Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for 12 maj, 2007

Ris, GI och Atkins

Posted by arne9 på 12 maj, 2007

Var hos goda vänner och åt middag. Mannen har prövat lite GI och lågkolhydratkost och kör väl fortfarande någon GI-variant.
Han fick boken Atkins för livet av oss och jag tipsade om ett program som fungerar med nettokolhydraterna i Atkins. Han laddade hem programmet och förde in det vi ätit. Det var grillspett och en röra på crème fraiche och grekisk yoghurt och något mera. Lite sallad och vin eller Coca-Cola-Light. Dessutom serverades basmatiris. Jag tog inget ris, utan följde Atkins taktik att bara ta av de maträtter som vi normalt äter. Men basmatiris är tydligen ett ris med långsamma kolhydrater, så det rekommenderas i GI-sammanhang.
När han fört in allt även riset blev det förvirring. Han hade över 200 g nettokolhydrater. Efter lite utredning visade det sig att boven var basmatiriset. Det må vara lågt GI-värde på det men kolhydraterna ligger på typ 66 – 77 gram/100gram ris. Är man då matfrisk och äter några deciliter ris blir det lätt en veckoranson nettokolhydrater på ett enda mål.
För min del gick det rätt bra med Atkins taktik. Jag åt ju lite snacks som jag inte borde ha ätit och välkomstdrinken var en god drink typ alkoläsk köpt i Tyskland. Den var naturligtvis inte inom planen heller men riset avstod jag lätt. Sådant börjar sitta i ryggmärgen nu. Jag gick dessutom upp bara 1 hekto från igår så jag skötte mig bra.
Jag har prövat Hälsovakten och Cal-Counter för att hålla koll på vad jag äter räknat i kolhydrater, protein och fett samt kalorier. Trivdes inte med Hälsovakten så jag har använt Cal-Counter on line bra länge nu.
Det enda jag saknar med den är att den inte (vad jag förstått, är bäst att säga) räknar nettokolhydraterna.
Har nu börjat testa programmet Weight-By-Date Pro. Det räknar (efter inställning) i gram och kg och cm och det räknar nettokolhydrater enligt Atkins.
Det finns ju massor med rätter i databasen, dock mest rätter som är vanliga i USA. Det finns en funktion som i  Cal-Counter och Hälsovakten att lägga in nya matvaror, så man kan få in sina egna. Dessutom finns Atkins barerna så man slipper hålla på och tricksa med Cal-Counter. Här kommer ju nettokolhydraterna direkt. Dessutom kan man köra in målvikt och ha koll på om man följer planen eller inte. Man har koll på nettokolhydraterna dagligen likaså. Ett trevligt program tycker jag preliminärt. Lutar nog åt att jag köper det innan provtiden går ut.
Annars tycker jag att det blir alltmer självklart att Atkins (och liknande program) är de som fungerar bäst för att återvinna och behålla hälsa och bra vikt. Har kompisar som sliter med gymmet och tar långa promenader med hunden men som ändå inte går ner trots att ”pointsen” stämmer.
Har också märkt att det bästa argumentet för den här kosten är jag själv. När folk ser hur det fungerar på mig och min fru så blir de övertygade, även om de varit skeptiska.
Sedan finns det ju de som har tusen svepskäl för att inte börja, men de kommer nog till insikt och får styrkan att lägga om kosten så småningom de också.
Tiden arbetar för oss och Atkins.

Annonser

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat, Uncategorized | 16 Comments »