Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Veckans dummaste

Posted by arne9 på 1 maj, 2007

En av de dummaste och okunnigaste kommentarer jag sett om low-carb fanns i gårdagens Expressen. Det är väl logiskt för där är väl chansen att hitta dumheter hyfsat god.
I sin krönika om Jan Björklund och den svenska skolan skriver Maria Näslund också i en liten lustig ruta:
Hjärnan behöver kolhydrater. GI gör dig smal – och dum.

Uppenbarligen får Maria Näslund i sig för mycket kolhydrater. Hon går aningslöst på desinformation och sprider det vidare.
Hon har väl aldrig hört talas om Glukoneogenesen. Om hon har hört talas om den har hon inte fattat hur den fungerar.

Faktum är att vi som gör Atkins eller följer någon annan low-carb-plan får en bättre försörjning av glukos och ketonkroppar till hjärnan och hjärtat än de som äter mer kolhydrater. Vi blir lugna och smarta. Det är smartare att sköta sin hälsa och sin kropp så man slipper hjärt- kärlsjukdomar och diabetes och stroke och cancer och Alzheimers och förkylningar och en massa andra sjukdomar och hälsoproblem som hänger samman med för högt intag av socker och stärkelse. Det är synd att de flesta inte känner till detta och att Livsmedelsverk och sjukvården inte går med det till allmänheten.

6 svar to “Veckans dummaste”

  1. Mia said

    Funderar på om Atkins e bra eller lchf för mig som har diabetes typ 1…
    Mia

  2. arne9 said

    Det är väl sannolikt att en lågkolhydratkost är bra för en typ1 diabetiker. Dock måste man justera insulinet eftersom blodsockret kommer att bli lägre än ”normalkost”.

  3. Johnny said

    Från mitt naturperspektiv så är det lätt att förstå att en kost som exkluderar artificiella (onaturliga) kolhydrater som bröd, pasta, ris (kokat), popcorn, chips, potatis (kokad), och framför allt det giftiga vita sockret, inga av dessa dösmedel växer i naturen.

    Däremot är jag något förvånad över att en stor konsumtion av stekt, kokt, grillat kött, fågel, fisk och feta pastöriserade mjölkprodukter (mjölk, grädde, ost) faktiskt resulterar i viktminskning. Människokroppen har tydligen en god förmåga att bränna mättat fett som inte är helt naturligt eftersom det är både uppvärmt och processat, jämfört med naturlig kokosnöt.
    Jag undrar vilka hälsorisker som finns med denna rikliga kött och fett diet? Kött innehåller mycket urinsyra som sägs leda till reumatism och cancer, det tar mycket längre tid för kroppen att assimilera och eliminera än ex färsk banan, avocado, päron, etc. Jag förlorar energi när jag äter kokad mat, blir trött och seg efter måltiden och det blir jag inte på färsk frukt, grönt och nötter. Stora undersökningar har ju gjorts och hjärt och kärlsjukdomar och cancer är ju högst där den animaliska konsumtionen är som störst.

    Vad vet man idag om riskerna med denna diet?

  4. arne9 said

    Det diskuteras ju vilken kost som är den ursprungliga. På 80-talet var Fit For Life på modet. Den kosten bygger på teorierna bakom Naturlig Hygien och bstår av lättsmält mat som frukt och grönt, med betoning på frukt. Aldrig kombinera potatis och kött eller bröd och kött.
    Man blev pigg och fick sin idealvikt och levde länge frisk och kry.
    Tyvärr fungerade det inte bra för mig.

    För mig fungerar low-carb däremot klockrent. Jag inbillar mig inte att det därför behöver vara så för alla människor. Bevisligen fungerade ju Fit For Life för många människor, men inte för alla.

    JAg tror inte kött- och fiskdieten är farlig på kort eller lång sikt. Low-carb minskar riskerna för de flesta civilisationssjukdomar inklusive canser.

  5. Johnny said

    Arne: Jag är fasinerad av att Atkins verkligen fungerar viktnedsättande eftersom den strider mot de flesta kost rekommendationer där mättat fett anses vara det farligaste livsmedelet. Atkins innehåller ju mycket mättat fett från animaliska produkter (kött och mjölk) som bearbetats och processats främst genom upphettning, vilket inte är naturligt men jag är oklar över hur stor betydelse som upphettningen har för devitaliseringen av födan.

    När jag läste att modersmjölken innehåller främst mättat fett och att kokosnöten (enfröfrukt) innehåller främst mättat fett och att animaliskt mättat fett fungerarade viktminskande började jag koppla ihop människans ursprungliga habitat, kokospalmsskogarna i tropikerna, där jag faktiskt skulle kunna överleva idag naken utan någon eld eller teknologi och att där finns ett så stort utbud av käk i form av vegitabiliskt mättat fett och kokosköttet är sött för att informera frugivorer om att detta käket är för dom. Ett lejon klarar ju inte av att öppna en kokosnöt, bara människor och en speciell lemur art på Madagaskar klarar av att öppna koksnöten. Människan borde kallas kokosnötsvarelsen eftersom den utgör den absolut viktigaste källan till mättat fett.

    Jag har i många år frågat mig vad människan åt och levde för en miljon år sedan, innan elden och teknologin. Utvandringen från Afrika lär ha börjat för 100.000-200.000 år sedan och en förutsättning för det är ju att vi då behärskar eld, vapen, kläder och till Skandinaviska halvön invandrar vi för ca 20.000 år sedan, det var då björnarnas, vargarnas, Lonas, Järvarnas, Älgarnas, Hjortarnas, Rådjurens, Vildsvinens och Kråkornas land och här växer inga kokosnötter.

    När jag var i Indien och Costa Rica så slogs jag av den likartade naturen och hur människor drogs till stranden där sanden var mjuk, vattnet svalkande och kokospalmen skänkte svalkande skugga tillsammans med havsbrisen. Massor av käk året runt från kokospalmen, längre upp i skogsbrynet växte banan, mango, apelsin, etc.

    Det är ju rätt fantastiskt att en diet som innehåller 60%Fett/30%Protein/10%Kolhydrater fungerar viktminskande och vitaliserande när en Raw Plant Food diet som innehåller 10%Fett/10%Protein/80%Kolhydrater också gör det. Hur som helst så erbjuder koksnöten även en vegitarisk form av Atkins dieten eftersom den tillhandahåller så mycket mättat fett och det är väl alldeles utmärkt.

  6. arne9 said

    Det är ju som du säger alldeles fantastiskt att det fungerar med Atkins och low-carb öht. Många skulle nog säga att det är fantastikst att det funkar med en högkolhydratkost 80/10/10. ;.)

    Roligt att höra att fruktdieten fungerar bra för många (om än inte för mig).

    Det visar ju bara hur komplext kroppen fungerar.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
