Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Banta med kaffelatte

Posted by arne9 på 30 april, 2007

Bli smal med kaffelatte, säger Expressen idag. latte.jpg
Det är Fredrik Paulun som går ut med det tipset. Han framhåller att kaffe är nyttigt på flera sätt. Sedan kommer han till en punkt när det blir mer krystat:
I mjölken finns kalcium som hindrar fettupptag. Kalcium gör det dessutom lättare för kroppen att bränna fett. Viktigt är att välja det fettsnålaste alternativet! Häpp.
Man kan gärna krydda med kanel eller kardemumma men skippa sirap och socker samt kakorna till. Det är ju ett bra råd.
Snacket om mjölken köper inte vi low-carbare och det verkar intervjuoffret inte heller göra. Helena 28 säger så här: Jag trodde mjölk var onyttigt då det innehåller socker som binder fett.
Bra Helena, du har fattat vitsen med low-carb. Det är socker (kolhydrater) som binder fettet via insulinet. Artikeln finns här. Jag för min del fortsätter nog med koffeinfritt kaffe i första hand (Atkins rekommendation) och bryggkaffe eller espresso i andra hand.

2 svar to “Banta med kaffelatte”

  1. Johnny said

    ”Det är socker (kolhydrater) som binder fettet via insulinet.”

    När du skriver socker så antar jag att du menar onaturligt raffinerat vitt socker. För mig är det enorm skillnad att äta en naturlig färsk frukt som är söt (apelsin, banan, äpple, etc) som är den föda som vi verkligen är designade för att kunna fånga, skala och äta, den mänskliga handen är naturens skickligaste fruktfångarverktyg, jämfört med vitt raffinerat socker i kaffet. Frukten är livsviktig för oss och det vita sockret är mycket skadligt.

    Jag kan förstå att människor som har diabetes antagligen gör bäst i att inte konsumera de sötaste frukterna utan hellre äta de osöta frukterna som gurka, paprika, avocado, tomat, etc dels för att de innehåller mindre socker och kalorier för viktminskning under sjukdomstiden.

    Delas denna syn i LCHF värden eller är alla kolhydrater lika dåliga oavsett om det är naturliga eller onaturliga?

  2. arne9 said

    Jag är nog lite slarvig med begreppet socker. Jag använder det ofta för kolhydrater eftersom kolhydraterna blir socker (glukos) i kroppen mer eller mindre omgående.

    Mekanismen med höjt blodsocker som leder till insulinpåslag som leder till att insulinet tar bort överflödingt blodsocker och sparar glukosen tills depåerna är fyllda och sedan omvanldar glukosen till fett och låser in den i fettcellerna tror jag är okontroversiell.
    Det är den mekanismen som är grunden för low-carb. Utan insulinpåslag blir det ingen inlåsning av fett och inten viktökning.

    En annan aspekt med frukt är att den tyvärr inte är så vitamin- och kaloririk som den var för säg 50 år sedan. Däremot innehåller den en hel del kolhydrater som höjer blodsockret och sätter igång mekansimen med insulinpåslag.

    Kolhydrater har denna effekt vare sig de är dåliga eller bra.

    Däremot är det nog många ow-carbare som försöker äta nyttiga kolhydrater och nyttig mat överhuvud taget med tillräckligt intag av vitaminer och mineraler och andra skyddande ämnen.

    Atkins rekommendera stark grönsaker och bär.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: