Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Lchf? Lcnf? Lcmphf!

Posted by arne9 på 22 april, 2007

Det är lite svårt att få grepp om vad som menas med lchf i den svenska low-carb-rörelsen.
Annika Dahlqvist har nyligen skrivit att hon kanske äter lcnf. (low-carb/normal-fat). Om jag räknar på hennes kostprogram blir det i e%: 7% kh, 39% p och 54% fett. Skriver vi ratio f/p/kh blir det 54/39/7.

Jimmy Moore som bland annat driver bloggen livin’ la vida low-carb skriver i ett blogginlägg nyligen att han håller sig till Atkins och har förhållandet 60/30/10 mellan fett, protein och kolhydrater.

“My plan happens to be the Atkins diet which is a high-fat, moderate-protein, low-carb diet (my fat/protein/carbohydrate ratio is close to 60/30/10).”

Det är skönt att få lite klara papper när det surras som värst i den svenska ankdammen.

I samma inlägg (Low-Carb Diet Concerns Hashed Out At Amazon) den 20 april påpekar Jimmy Moore att det finns de som low-carb-dieter inte fungerar för.

Snart idealvikt

Jag har tidigare konsumerat en större andel fett än jag gör nu. Jag har hamnat på den nivå Moore håller 60/30/10 dvs lc/mp/hf. Har märkt att viktnedgången fungerar bättre med ökat proteinintag och minskat fettintag. Det gäller i varje fall den fas jag nu befinner mig i. Har bara några kilon kvar för att komma till idealvikt. Har kommit in i idealviktsområdet vilket är kul. Räknar dock med att gå ner några kilon till. Sedan har jag kommit till det underbara stadiet ”livslångt upprätthållande”.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
