Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Hjärtinfarkt och stress

Posted by arne9 på 19 april, 2007

Psykosocial stress är den främsta orsaken till den första hjärtinfarkten visar en studie i Latinamerika.
Den kommenteras av Dr Eades på hans blogg.
Stress är faktor nr 1, sedan kommer högt blodtryck, diabetes, rökning och fetma.

9 svar to “Hjärtinfarkt och stress”

  1. Kenneth Ekdahl said

    Och stressade blir vi bland annat av att äta stressade djur, eller fleromättade fettsyror från växter. Även när Insulin får kroppen att tillverka Arakidonsyra i stället för Eikosapentaensyra.

    I alla fall om Jenny Reimers bok stämmer, och det tror jag att den gör.

  2. arne9 said

    Nja, menade inte Jenny Reimers att stress och högt kolhydratintag/insulinpåslag och för hög halt av omega6 får likartad verkan.
    Hur stark varje kraft är gick hon väl inte in på.
    Den här studien indikerar väl att psykosocial stress kan vara den starkaste kraften av dessa tre huvudkrafter.
    Vitsen är väl i vilket fall som helst att man måste hålla sin själsliga balans och hålla stressen på avstånd om man kan i detta stressande samhälle. Dessutom gäller det ”livin’ la vida low-carb” och för det tredje att se till att man äter mat som har balans mellan omega6 och omega3. Om det blir fel i någon av dessa tre fält kan det ge negativa hälsoeffekter ( i förlängningen hjärtinfarkt och stroke).

  3. Kenneth Ekdahl said

    Hon skriver i alla fall så här om Arakidonsyra och EPA:

    AA (Arakidonsyra, C20:4n-6)Djurfettsyra som är grundbyggstenen för eikosanoidernas ”katastrofskyddsEPA (Eikosapentaensyra, C20:5n-3)Djurfettsyra som är grundbyggsten för eikosanoidernas ”underhållsgrupp”.

  4. Kenneth Ekdahl said

    Hm, det blev inte snyggt, wordpress verkar inte stödja samma html-taggar som passagen.

    Försöker igen:

    AA (Arakidonsyra, C20:4n-6)

    Djurfettsyra som är grundbyggstenen för eikosanoidernas
    ”katastrofskyddsgrupp”. AA är i sig ett mycket starkt stresshormon, som
    inducerar blodproppsbildning. Det finns starka bevis för att mer AA än EPA
    i kosten är hälsovådligt, och mer än fyra gånger mer AA än EPA är en direkt
    orsak till hjärt- och kärlsjukdom. Man har aldrig kunnat finna några
    bristsymptom av ”för lite” AA, det verkar som att oavsett hur lite AA man
    får i sig via födan så är det tillräckligt. Stressade djur, djur som mår
    dåligt och i synnerlighet djur som får äta föda de inte är anpassade till,
    innehåller mycket AA i köttet. Kött ifrån djurfabriker tenderar att
    innehålla mer än tjugo gånger mer AA än EPA liksom ägg från höns som enbart
    får äta sädeskorn, även kravmärkt säd.

    EPA (Eikosapentaensyra, C20:5n-3)

    Djurfettsyra som är grundbyggsten för eikosanoidernas ”underhållsgrupp”.
    Det finns mycket starka bevis för att EPA skyddar mot, eller rent av
    förhindrar, hjärt- och kärlsjukdom. Enligt vissa forskare tycks EPA också
    utgöra ett visst skydd mot andra cellförändringar, som tumörsjukdomar och
    allergier. EPA verkar självt som ett hormon som stimulerar nervsystemet och
    ögonen till fysisk återhämtning, huvudsakligen genom att EPA ombildas till
    DHA i tillräckliga mängder. Människokroppen tycks ha svårare för att ta upp
    EPA i form av olja än när det är bundet i djurens vävnader såsom i fisk,
    kött, fettlager, mjölk, ägg och inälvor.

  5. arne9 said

    För mycket AA i blodet är hälsovådligt. Man kan få för mycket AA genom att äta kost med för lite omega3 och kost med för mycket kolhydrater. Dessutom ger stress i sig ett påslag med AA.

    Så uppfattade jag resonemanget. Och då gäller det att akta sig för stress, liksom för för mycket kolhydrater och för att få sig mer omega6 än omega3.

  6. Kenneth Ekdahl said

    Det jag försökte få fram var att även de stressade djur vi oftast äter innehåller stora mängder AA, speciellt om de stressats före slakt, vilket ger oss kött berikat med stresshormoner!

  7. Kenneth Ekdahl said

    Det skulle kunna vara en reklamslogan för Scan:

    Nu med extra stresshormon!

  8. Det är givetvis farligt med stress, men som Kenneth skriver så påverkar kosten hur lättstressade vi är.

    Innan jag började med stenålderskost hade jag migrän var och varannan dag, delvis på grund av stress. Numera blir jag sällan stressad. Numera klarar jag av att ha många bollar i luften🙂

  9. arne9 said

    Ja, det är ett komplext samspel. Det bästa man kan göra är väl att äta bra dvs low-carb med bra fetter med balans mellan o3 och o6 och i övrigt så hälsosamt som möjligt och att se till att man undviker kronisk stress.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: