Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

AKJ

Posted by arne9 på 17 april, 2007

Atkins har en term som kallas AKJ (Atkins KohydratJämvikt). Det är ett individuellt mått. Mitt AKJ är den mängd kolhydrater jag kan äta och ändå gå ner i vikt. När jag nått målvikten får jag pröva ut ett nytt AKJ. Det är då den mängd kolhydrater jag kan konsumera utan att gå upp i vikt.
Atkins råder den som bara vill gå ner några kilon att börja på 60 gram nettokolhydrater per dag. Om man måste gå ner mer än några kilon skall man börja med induktionsfasen.
Om man börjar på 60 gram nettokolhydrater per dag och går ner i vikt så ökar man efter en vecka med 5 gram per dag till 65 gram nettokolhydrater. Så håller man på tills man inte går ner. Då får man sänka 5 gram och fortsätta viktnedgången tills man nått sin målvikt.
Om man börjar på 60 gram nettokolhydrater och inte går ner i vikt får man gå ner till 50 gram och se om man går ner då annars får man gå ner 10 gram till tills men börjar gå ner i vikt.
När man behållit sin målvikt en månad med ett stabilt kolhydratintag befinner man sig på sin AKJ.
AKJ kan variera mycket från person till person. Det är vanligt att ligga mellan 45 och 100. Motionerar eller tränar man mycket kan AKJ ligga på 150 eller högre.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
