Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Fika

Posted by arne9 på 11 april, 2007

Jag har hållit på med low-carb sedan i somras. I början kändes det som ett oerhört stort steg att ta adjö av allt vad bröd hette. Särskilt när jag gick i livsmedelsbutiken kändes det som det var milslånga rader jag måste gå förbi. All dricka och läsk var det bara att bita ihop och gå förbi. All chips och popcorn och godis (och det är ju mycket sådant i en vanlig livsmedelsbutik).  Och hela brödavdelningen och naturligtvis kondisavdelningen med bakelser och tårtor.
Nåväl det var första tiden som var svår på det här sättet. Nu går jag vant till de få diskar som är intressanta. Jag har inte, med undantag av den första tiden, upplevt att den här kosten varit så begränsande. Jag har ju i den här bloggen tagit avstånd från sötningsmedel och från alla dessa E-tillsatser som finns i inte minst chark-varor.

Det har inte varit aktuellt för mig att pröva konstgjorda sötsaker som Atkins bars.

Nu har jag prövat och det känns som en befrielse. De innehåller 2 eller 3 nettokolhydrater och de är stora. De är dessutom riktigt goda. En sort – bär- och fruktsmak – smakar nästan som Brio. De fyrkantiga karamellerna som var både hårda och sega på en gång. Och det finns en Atkins bar som är som kexchoklad.

Jag har haft lite svårt att fika ute. Det finns ju inget på ett konditori eller kafé som är ätbart när man har den här livsstilen och äter low-carb eller gör Atkins.

Nu kan jag ha med en Atkins bar i fickan och köpa en kaffe och fika som alla andra. Jag behöver inte äta en hel ens, utan det kan räcka med ¼ och då blir det ju en försumlig kolhydratmängd man får i sig.

Att sedan kaffet är värdelöst på de flesta kaféer är en annan sak, men Atkins baren har så mycket smak så till och med detta trista faktum uppvägs.

18 svar to “Fika”

  1. Kenneth Ekdahl said

    Ett hälsosammare alternativ är en sådan där portsionsbit av en god choklad. Väldigt gott också.

    Det jag saknar mest på de flesta kaféer är vispgrädde i kaffet. För mig ersätter det utmärkt de två sockerbitar jag tidigare brukade ha i kaffet.

    Jag har ju varit hänvisad till den lilla biten mörk choklad länge. Nu har jag vidgat möjligheterna med dessa Atkins bars. Har också testat Atkins shaker och den var mycket god tycker jag.

    Att få kaféer att fixa nybryggt kaffe och vispgrädde är nog omöjigt. Kan inte förstå vad de tänker med när de har kaffe stående på värmning hur länge som helst samtidigt som det är allmänt kännt att kaffe kan stå på värmning max 15 – 20 minuter innan det blir sämre smak.

    Arne

  2. vikingmormor said

    Var försiktiga med Atkinsbar, det är så lätt att trigga igång sötsuget. det stämmer inte riktigt med nettokolhydrater, för mig i alla fall.

    Det är klart att man måste föra in nya saker med försiktighet i kosten. Hittills har det fungerat bra för mig. Det man kan han synpunkter på är sötningsmedel och tillsatser. Tillsatser och E-gifter vimlar det ju av i charkvaror så det är svårt att slippa. Sötningsmedet i Atkins bar verkar fungera för mig, men jag måste ha en längre utvärderingstid för att säga säkert.
    Jag vräker inte i mig mat heller så jag tar ofta inte ens en hel Atkins bar. Om man äter massor av Atkins bars är det nog inte bra.
    Kul i alla fall att det finns möjligheter.

    Arne

  3. arne9 said

    Jimmy Moore skrev positivt om Atkins bars på sin populära blogg för en tid sedan. Den 11 mars var det. Tyvärr fungerar det inte att länka just till den posten, utan jag länkar till bloggens startsida:
    http://livinlavidalocarb.blogspot.com/

  4. Kenneth Ekdahl said

    Det går säkert att göra något liknande, och mycket hälsosammare, själv. Troligen enormt mycket billigare dessutom.

    Det skulle vara intressant att leta recept på koncentrerad färdkost bland jägar/samlar-folk. De innehåller troligen mycket mättat fett.

    I USA har de ju kvar Beef Jerkey, som använts mycket av urbefolkningen som färdkost under långa vandringar.

    Samerna har säkert något liknande, renskav?

  5. Kenneth Ekdahl said

    En intressant variant att kolla på är pemmican som åts av flera av de ursprungliga folken i Nordamerika.

  6. arne9 said

    Protein, koncentrerade bär och fett. Är inte en Atkins bar en modern pemmican?

  7. Kenneth Ekdahl said

    Jo, det kan man kanske tycka, men för det första innehåller den väl syntetiska sötningsmedel om jag inte missförstått det?

    För det andra har man om man gör den själv full kontroll av råvarorna och kan dessutom justera smaken efter egen smak.

    För det tredje är nog den hemmagjorda väldigt mycket billigare.

    Jo, du har ju helt rätt. Skulle nog satt ut en smiley😉

    Den innehåller suckralos som de flesta low-carbare i Förensta Staterna tycker är det bästa sötningsmedlet.
    Arne

  8. Kenneth Ekdahl said

    Sucralos finns det kanska många frågetecken kring, bl.a. är de som driver reningsverk väldigt oroliga för det. Sedan har molekylen stora likheter med PDB, DDT, Dioxin m.fl. trevliga ämnen.

    Det sönderfaller väldigt långsamt, men det sönderfaller. Och många tänkbara sönderfallsprodukter är riktigt otrevliga.

    Jag är lite extra skeptiskt till när myndigheterna försöker övertyga mig om att något är ofarligt eftersom en läkare försökte övertala mon mor att knapra neurosedyn när hon gick med mig. Jag är väldigt tacksam för att hon vägrade.

  9. Kenneth Ekdahl said

    Dessutom saknar jag inte sötman, enda sötningmedlet jag använder är en liten mängd honung i vissa saker.

    När jag gjorde glass hade jag i en matsked i en halvliter glasssmet, och när jag gjorde sylt på frysta hallon och lingon räckte den med en tesked.

  10. arne9 said

    Ofta klarar jag mig med sötman i naturliga råvaror. Om man någon gång behöver tillsätta sötning kan man använda honung, absolut. Det är ju bättre än socker. Om man ändå vill hålla kolhydraterna lågt och det blir för mycket med honung eller lönnsirap så kan man väl ta sötningsmedel. Om det finns ett som inte stannar i kroppen och som inte skadar så är det väl ett fall framåt.
    Nästa steg får väl bli att reningsverken lär sig att rena från sukralos också.

  11. Maja said

    Arne, har varit in och läst en del av din viktresa på din blogg -jättebra förresten!

    Jag undrar – det står bl a Senapssill, Mimosasallad o Rhode-Iland-sås. Gör du eget eller köper du färdiga produkter? Kan du berätta vilka märken du köper. Det låter så gott o jag skulle behöva lite variation i matlådan.

    Tack på förhand! Maja

  12. arne9 said

    Hej Maja!
    Senapssillen har jag gjort själv på djupfryst osaltad sill (Enghav från Konsum). Creme fraiche och fransk senap (utan kolhydrater) samt lite vinäger och dill och så får den stå minst ett dygn i kylskåpet innan man äter den. Mimosasalladen vi använder är ICA:s. Den är relativt kolhydratsnål och Rhode-Island-såsen är Kavlis som väl ligger bland de kolhydratsnåla rhode-island-såserna.

  13. Maja said

    Tack Arne, för tipsen. Va´ härligt att kunna äta Mimosasallad till en köttbit, trodde att den skulle ha alldeles för många carb. Receptet på sillen verkar ju enkelt och väldigt gott, det måste jag prova.
    Tack igen! //Maja

  14. Lotta said

    Jag tycker occkså att Atkins bar fungerar utmärkt, äter en tredjedels åt gången. Men nu till mitt problem; de finns inte att köpa längre. jag har kollar överallt. Det är den med nötter som smakar bäst för mig. Var kan jag få tag å
    på den? snääla hjälp! Lotta

  15. Lotta said

    Jag hade så brått så det blev en massa slarvfel i min text; förlåt! Och så såg jag att det var april 2007 så du kanske har gett upp det där och inte svarar längre. Mvh Lotta

  16. arne9 said

    Lotta: Det är problem att få tag på Atkins bars. Ibland försvinner de i butiker som haft dem.
    Jag kan hitta dem i en del ICA-butiker, Hemköp ibland och Willys.
    De för dock nästan aldrig hela sortimentet, utan bara några få sorter.

    Synd tycker jag med.

    Det finns en nätbutik som heter atkinsprodukter.se

  17. brodeur said

    problemet med barer är att det blir lätt att det småäts. kör man atkins så skall man äta 3 gånger om dagen inte 3 gånger plus två fika med ”barer”

  18. arne9 said

    Visst skulle det vara bra om man bara åt tre gånger och inget mer.

    Men det blir lätt för tråkigt. Inte många håller ut med en tråkig diet särskilt länge.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
