Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Proteinet är viktigt vid viktnedgång

Posted by arne9 på 2 april, 2007

Ibland hör man att för mycket protein är farligt för oss. Det säger dietistkåren som argument mot Atkins och en del lchf-are menar att för mycket protein hindrar viktnedgången genom att överskottet omvandlas till glukos.
Båda argumenten är fel.
I dagarna har Stephan Rössner, som är den ledande företrädaren för hittillsvarande kostrekommendationer erkänt i Aftonbladet att proteinet i Atkins inte skadar njurarna. Det var nog lika bra att han erkänner det, eftersom det inte finns något vetenskapligt stöd för den åsikten.
Det finns en del gjort på proteinområdet när det gäller vetenskapliga studier.
Donald Layman är kanske världsauktoritet på protein i kosten. Han har arbetat med att se hur mycket protein man behöver få i sig med kosten för att man skall få i sig tillräckligt med de essentiella aminosyrorna. Det är de aminosyror som är nödvändiga för kroppen och som den inte kan bilda själv. De måste vi få i oss med kosten om inte kroppen skall ta av sin egen muskelmassa.
Enligt honom behöver vi minst 7 gram av den essentiella aminosyran leucin, helst 12 gram dagligen.
Leucin finns mest i ägg, kött och mejeriprodukter och inte ens där i stora mängder. Därför behövs det enligt denna teori en hel del protein för att få i sig tillräckligt med leucin.
Vad man talar om här är minst 1,5 gram högvärdigt protein per kilo kroppsvikt dagligen via kosten gärna mera.
En annan intressant sak är att det är särskilt viktigt att få i sig rikligt med leucin vid frukosten, eftersom kroppen kan ha förbrukat förrådet under natten.

2 svar to “Proteinet är viktigt vid viktnedgång”

  1. Jag har också tänkt på detta. Det verkar ju vara en myt att man inte kan gå ner i vikt om man äter lite mer protein. Det är nog mest bara mjölkprotein som kan vara problematiskt av de animaliska proteinerna.

    Jag har noterat att många som inte kan gå ner i vikt av LCHF är väldigt extrema – nästan inga grönsaker och väldigt lite protein.

  2. Mina egna försök talar för att vi har stor frihet när det gäller proteinintaget. Jag har provat med så lågt som 40 gram protein om dagen, och så högt som 400. Det enda mätbara utfallet är att det är svårt att gå ner i vikt vid högt proteinintag.

    Slutsatsen är att jag äter fet animalisk mat och låter proteinintaget bli vad det blir. Då hamnar man normalt på ungefär ett gram per kg fettfri kroppsmassa. Det är bara vid strikt viktminskning som jag medvetet sänker proteinintaget.

    För den som tränar gäller andra regler.

    Sten Sture

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: