Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for 24 mars, 2007

Rött the

Posted by arne9 på 24 mars, 2007

the.jpg

Köpte rött the på hälsokostbutiken. Det var något nytt för mig. Har precis testat grönt the. Det har jag hört talas om en längre tid, men rött the var en nyhet för mig.
Vi köpte rött the av märket KhoiSan Rooibos från Sydafrika.
Det röda theet finns i lite olika smaker. Valde ett par och klar favorit efter provsmakning är den med vaniljsmak. Det är små bitar äkta vanilj i theet.

Theet är underbart gott och inte det minsta beskt. Har druckit vanligt (svart) the men då måste jag ha vispgrädde i för att det skall bli en god smak. Det här theet dricker jag utan något i. Det är gott utan vare sig sötningsmedel eller något annat.
Dessutom är det KRAV-märkt och det finns näringsdeklaration och innehållsdeklaration på förpackningarna.
Per 100 gram innehåller Rooibos-theet 0 kcal och 0 gram av protein, kolhydrater och fett. Men det innehåller annat. En kopp på 200 ml innehåller:
30 mg C-vitamin, 0,07 mg järn, 7,12 mg kalium, 0,04 mg zink, 0,04 mg mangan, 0,07 mg koppar, 1,09 mg kalcium, 6,16 mg natrium, 1,57 mg magnesium och 0,22 mg fluor.

Det innehåller inte koffein eller theobrumin och är inte uppiggande som kaffe och svart the, men inte heller vanebildande.

Såg att Anna Skipper satte en man på det i ett program för att avgifta honom från kaffeberoende.

Theets hemsida finns här.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat, Uncategorized | 3 Comments »