Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

En mascarpone till

Posted by arne9 på 23 mars, 2007

Igår hittade jag en för mig ny mascarpone. Det var på Coop Forum man hade en KRAV-märkt mascarpone av märket Castelli. Den är tillverkad i Italien. Ingredienserna anges till: Pastöriserad mjölk och grädde. Ph-reglaerande medel: Citronsyra. På annan plats på förpackningen anges: Pastöriserad mjölk och grädde, antioxidationsmedel E330, Fetthalt: 80%.

Prismässigt ligger den lika med den dyrare av de två tidigare redovisade mascarpone-ostarna. Smakmässigt är den här olika de två andra. Spontant tyckte jag inte om den, men den kanske vinner i längden.

Tyvärr finns det ingen näringsdeklaration på den.

4 svar to “En mascarpone till”

  1. Kenneth Ekdahl said

    Mer information om Mascarpone på
    WikiPedia

    80% fett – Skall man göra den själv får man separera fettet av grädde själv, eller möjligen från o-homogeniserad mjölk. Grädden vi köper kommer inte ens i närheten av det.

    Jag kan passa på att tipsa om en intressant bok jag köpt: Ost, smör och surmjölksprodukter till husbehov Ingrid Dam
    Finns på förlaget Bokskogen

    Min personliga ostfavorit är annars Parmigiano Reggiano som finns KRAV-märkt bl.a. på Coop. Tror tyvärr inte att den är lika extremt fet, men jag använder den ofta till frukost:

    Två skivor kassler och två stekta ägg. Över det häller jag en stuvning på purjolök och lite paprika som jag fräser i stekpannan, när de är i stort sett klara skivar jag över rikligt med parmesanost som får börja smälta, sedan häller jag över vispgrädde som får puttra tills det börjar tjockna lagom. Toppa med flingsalt och nymalen svartpeppar.

  2. arne9 said

    Tack för tipset på frukost. Den skall jag prova. Boken låter intressant den med.

    Det är tur att mascarpone finns färdiggjord annars skulle det vara svårt att göra den.
    Det är tråkigt att endast en av de jag hittat har näringsdeklaration.
    Hoppas leverantörer och tillverkare fattar att det är många kunder som kräver näringsdeklaration.

  3. Kenneth Ekdahl said

    Man kan nog ganska lugnt räkna med att namnskyddade ostar från t.ex. Italien eller Frankrike är gjorda på riktiga råvaror och innehåller mycket fett av de rätta sorterna och minimalt med kolhydrater.

    Hittade två intressanta listor på WikiPedia:

    List of cheeses
    List of Italian cheeses
    List of Italian PDO cheeses
    List of French cheeses
    List of Appellation d’Origine Contrôlée cheeses

    Hoppas jag fick till länkarna rätt, den här bloggen har ju tyvärr ingen förhandsgranskningsknapp.

  4. arne9 said

    Programmerarna på wordpress lär jobba på en preview-knapp.

    Länkarna blev rätt och fungerar. Tack för dem!🙂

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
