Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Mascarpone

Posted by arne9 på 19 mars, 2007

Vad är mascarpone? Googlar lite och hittar på ica.se den här förklaringen:
Mascarpone
Mjuk och mild 80%-ig italiensk färskost, gjord på pastöriserad kogrädde. Används ofta i matlagning och speciellt i desserter, t.ex. Tiramisu.

Wikipedia förklarar mascarpone så här:
Mascarpone är en krämig och fet italiensk mjukost som är gjord av komjölk. Den kan användas istället för crème fraiche eller vispgrädde till till exempel tiramisù. Mjukosten är också väldigt god med frukt. Den används även i glass och i många bakverk, i bl.a. vissa marängtårtor eller cheesecakes.

På aftonbladet.se finns den här förklaringen:
Det är en mycket len och fet (45 procent) italiensk mjukost gjord på komjölk. Används till exempel i tiramisu. God till frukt och bär i stället för vispgrädde eller crème fraiche.

Jag har hittat två olika mascarpone. Den ena kan jag köpa på ICA och Coop. Den är av märket Galbani Santa Lucia. Den är lite fastare än den andra och den är också dyrare. Den är tillverkad i Italien. Innehållet är inte deklarerat på svenska.
Den andra heter Casarelli och den är lite mjukare men krämig och god. Det är min favorit och den är dessutom billigare. Finns på Willys och Hemköp. Den är tillverkad i Tyskland.
Näringsvärdet för Casarelli är redovisat på förpackningen:
395 kcal/100 g
Protein: 4,3 g
Kolhydrater: 4,1 g
Fett: 40,1 g
Innehållet är deklarerat så här: Grädde, citronsyra, fetthalt: 40%.
 

Ett svar to “Mascarpone”

  1. Filla said

    Tack
    Nu vet jag vad jag skall föra in i cal-counter.
    Skall i morgon ge mig iväg till Hemköp.
    Filla

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
