Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

ATKINS

Posted by arne9 på 14 mars, 2007

ATKINS
Nu när Atkins är bäst i test kanske det kan vara på sin plats att sätta sig in i den lite grand. Fakta i texten är hämtat från boken ”Atkins för livet” utgiven på Forum med Robert Atkins som författare.
Atkins är indelad i fyra faser. Man börjar med en INDUKTIONSFAS på minst två veckor.
Sedan kommer PÅGÅENDE VIKTNEDGÅNG (PVN). Den tredje fasen kallas ÖVERGÅNGSFAS och den fjärde LIVSLÅNGT UPPRÄTTHÅLLANDE.

I Induktionsfasen äter man max 20 gram nettokolhydrater per dag. Nettokolhydrater är kolhydrater minus fibrer och sockeralkoholer och glycerin. Då kan man äta fisk, kyckling, ägg, nötkött och andra födoämnen som är rika på protein och bra fett. Man kan också dagligen äta grönsallad och kolhydratsnåla grönsaker som broccoli eller squash. Efter två veckor kan man lägga till 30 gram nötter eller frön om de inte stör viktnedgången.

Under PVN fortsätter man med protein och fett av hög kvalitet tillsammans med grönsallad och andra grönsaker.
För varje vecka ökar man intaget av nettokolhydrater med 5 gram. Man lägger till ost, bär, nötter, frön. Först ökar man alltså till 25 gram nettokolhydrater och kör så en vecka. Sedan äter man 30 gram nettokolhydrater. Så håller man på och ökar 5 gram tills man inte går ner i vikt längre. Då minskar man med 5 gram och har då kommit till den nivå som man hålla och ändå gå ner i vikt. För de flesta människor ligger denna nivå på mellan 40 och 60 gram.
Den här fasen håller man på med tills man ligger två till fyra kilo över sin målvikt.

Övergångsfasen innebär att man har målet i sikte och då kan minska på viktnedgången tills den nästan blir omärklig. På så sätt lär man sig de nya matvanorna ordentligt. Varje vecka ska man öka med ytterligare 10 gram nettokolhydrater per dag eller äta 20 – 30 gram extra näringsrik mat två gånger i veckan. Om viktnedgången upphör ska man dra ner 5 – 10 g per dag tills man fortsätter att gå ner i vikt. Den här nivån håller man tills man når sitt mål.

Den fjärde fasen gäller för resten av livet. Livslångt upprätthållande. Man måste fortfarande hålla koll på kolhydraterna men kan nu lägga till oraffinerade fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. För de flesta människor ligger nivån på mellan 45 och 100 gram nettokolhydrater.
De som motionerar en timmer eller mer per dag kan gå ännu högre. Denna balanspunkt kallas AKJ, Atkins kolhydratjämvikt.
Det är alltså det antal gram nettokolhydrater man kan äta utan att öka eller minska i vikt.

Atkins menar att motion är en nödvändig del i en hälsosam livsstil. Dels förbränner man ju kalorier när man motionerar dels får man mera muskler som gör att man förbränner mer kalorier i vila. Atkins rekommenderar regelbunden fysisk aktivitet – 1 timme om dagen.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: