Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Ju mindre kolhydrater desto bättre

Posted by arne9 på 8 mars, 2007

Ju mindre kolhydrater desto bättre.

Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN Diets for Change in Weight and Related Risk Factors Among Overweight Premenopausal Women.

Det är namnet på studien som visade att Atkins var bäst.
Undersökningen är gjord vid Stanford University av Christopher D. Gardner med flera.

Michael Eades bloggar om den här.
Bland annat påpekar han att gruppen åt mer kolhydrater än Atkins-metoden tillåter. Så här skriver Eades bland annat:

“If you do the calculations as I did you discover that at the two month mark the subjects on the Atkins diet are eating an average of 1381 kcal per day, 61 grams of which are carbohydrate. The calories and carbs climb throughout the year so that by the end of the study period the Atkins dieters are eating 1599 kcal per day, 140 grams of which are carbohydrate. These carbohydrate figures don’t really fit with the Atkins’ recommendation to restrict carbs to 20 grams per day (the induction phase) for 2-3 months. Were carbs restricted to Atkins levels they would have represented about 5-6 percent of intake instead of the 18-35 percent that it actually turned out.”

Som Sten-Sture Skaldeman påpekat i en kommentar till föregående inlägg finns det andra studier som visar på större effekter av kolhydratsnål kost. Ju lägre kolhydrater desto bättre effekt på vikt och hälsa är en devis som gäller.
Studien ” Long term effects of ketogenic diet in obese subjects with high cholesterol level” av Dashti mfl visar att man fick mycket bättre resultat med ett kolhydratintag på mindre än 20 gram per dag till att börja med. Man höjde till max 40 gram kolhydrater per dag efter 12 veckor.
Deltagarna fick alltså äta max 20 gram kolhydrater per dag till att börja med. Man fick äta 80 – 100 gram protein per dag i form av kött, fisk, skaldjur och ägg. Man fick dessutom 5 matskedar olivolja per dag. Man fick en kapsel med vitaminer och mineraler som kosttillskott och alla fick anvisning att gå en promenad på 45 minuter dagligen.

Genomsnittlig viktminskning var 25,9 kg på 56 veckor.
Även kolesterol, LDL, triglycider och blodsocker sjönk signifikant.
Tyvärr hittar jag ingen länk till studien i full text, utan bara till sammanfattningen.
 

3 svar to “Ju mindre kolhydrater desto bättre”

  1. kitabu said

    http://www.ingentaconnect.com/content/klu/mcbi/2006/00000286/F0020001/00009001
    länk till var du kan köpa hela texten 🙂

  2. Lena said

    hej alla glada…

    Jag har hållt koll på kolhyderater sedan årsskiftet och har gått ner 14 kilo nu. Det är enkelt och passar mig utmärkt. Jag äter 20 g nettokolhyderater om dagen. Jag har dock ett bekymmer jag kan inte hitta någon stans hur man får fram detta när man ska räkna ut det genom näringsinnehållet på varor. där står ju bara kolhyderat innehåll och det ändras ju med tanke på andra ingredienser. jag måste få veta??? jag blir galen annars…så snälla du som kan detta vänligen informera mig… Tack // Lena

  3. arne9 said

    Nettokolhydrater är kolhydrater minus fibrer och sockeralkoholer och glycerin.
    Det är svårt att få reda på nettokolhydraterna om inte fibrer etc. anges. Fibrer anges ibland och då kan man dra bort fibrernas gram från kolhydraterna.
    I livsmedelsdatabasen som bland annat Cal-Counter använder anges fibrer för matvarorna, så de livsmedel som finns med där kan man kanske klara.
    Ibland kan det anges sockeralkoholer på en matvara i butiken men det är sällan.

    Har man inte dessa uppgifter så vet man ju inte exakt. Då får man väl räkna gram kolhydrater för säkerhets skull.

    I boken Våra bästa GI-recept vill jag minnas att nettokolhydraterna anges för recepten och det är ju bra.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: