Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

OST är nyttigt!

Posted by arne9 på 16 februari, 2007

Jag har ju varit lite tveksam om mjölk och mjölkprodukter är bra för hälsan eller inte. Idag skriver Expressen om en kille som lever på ost och enbart ost. Och han är tydligen 29 år och lever i högsta välmåga. Så det talar ju för att ost är hälsan!😉

Självklart är dietisterna upprörda.

Men faktum kvarstår. Han lever och verkar må bra.

9 svar to “OST är nyttigt!”

  1. Taget ur andra länken ovan:

    ”He eats an incredible three times the recommended daily amount of saturated fat by scoffing only cheddar.

    Top dietician Nigel Denby said: ”With this type of diet he is very short on protective antioxidants, vitamins and minerals which we get from fruit and veg.

    Evidence shows that these are the main protectors against many killer diseases like heart disease and cancer.

    A diet excluding one food group is completely inadequate, whereas this is excluding carbohydrates, fruit, veg and red meat and is the very extreme end of imbalance.”

    Spännande uttalande! Killen är 29 år gammal och har levt med en kost som enligt artikelns kommentar (Top dietician Nigel Denby) är ”… completely inadequate…” och ”…the very extreme end of imbalance”.

    Han är 1.89 lång med vikten 89 kg vilket ger ett BMI = 26, snutten inne i övervikt.

    ”… short on protective antioxidants, vitamins and minerals…”

    Med traditionella måttstockar kanske uttalandet är korrekt, men med 29 år på en så ”ensidig” kost och fortfarande vid liv! Bilden i artikeln verkar inte heller illustrera ett mänskligt vrak, tvärtom. Så fel kan det inte vara ändå.

    Fleromättade fetter kommer numera till största delen från konstfetter som margarin och oljor. Dessa har dålig lagringsbeständighet såväl utanför kylskåpet som i kroppen. Det är här de fria radikalerna sätter in sina angrepp och antioxidanterna måste till för att skydda. Men om man nu inte äter så mycket omättade och fleromättade fetter så minskar behovet av antioxidanter rejält. Ost ger inte mycket fleromättade fetter.

    All förbränning i kroppen drar med sig ett syrebehov, vars versamhet skapar de fria radikalerna. Ju mer man äter desto fler blir de. Den här mannen förbrukar endast 108 kg ost per år som sin mat.

    Hur många kilo mat äter du? Hur mycket antioxidanter behöver du då?

  2. arne9 said

    Har gjort ett överslag och jag äter nog mer än tre gånger så mycket räknat i kg.
    Men så äter jag ju lite antioxidanter också😉

  3. Kattmoster said

    Mycket intressant. Här kan dietisterna titta på de långsiktiga verkningarna av extrem LCHF. De tjatar ju alltid annars om hur farligt detta är på lång sikt.

  4. arne9 said

    För varje år killen lever blir ju deras profetior svagare och svagare. Han har ju levt mer än 20 år med ost-kosten så det är väl en långtidsstudie som är tillräckligt lång för de flesta.
    Lite överraskande tycker jag också att det är, men det är ju ett starkt argument för LCHF.

  5. Piltson said

    Inyressant det där, men jag frågar mig hur han har med Ph-värder i tarmsystemet.
    Jag skulle nog försöka balansera med en banan då och då.

  6. arne9 said

    Skulle ju vara intressant att se det där programmet på BBC med folk som äter konstigt.

  7. Intressant att han är så lång, insulinresistens är ju en förklaring till att folk blir så långa nuförtiden. Ost ger insulinhöjning på grund av mjölkproteinerna – dock inte så mycket som andra mjölkprodukter som innehåller vassle. Jag håller med om att hårdost verkar vara relativt okej mat, men någon hälsokost är det inte. Han är lång och har en liten övervikt – jag tror att han med åren kommer att bli mer insulinresistent och också mer överviktig.

    Intressant att han mår så pass bra ändå, det säger ju något om hur dåligt gemene man äter.

  8. arne9 said

    Ost kan väl inte ge så mycket insulinförhöjning att det leder till insulinresistens?
    Ost innehåller ju mycke tite kolhydrater jämfört med rekommenderad kost som bör innehålla 55-60% kolhydrater.
    Protein ger visst insulinpåslag men enligt Eadeds ger det ett lika stort glukagonpåslag så effekten blir neutral.

  9. Den här studien har funnit att ostfett ger försämring i insulinkänslighet, medan annat mjölkfett ger förbättring.
    http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-4820-1__fulltext.pdf

    Tack, Johanna!
    Den skall jag med intresse titta på.

    -Arne

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: