Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Vi är olika.

Posted by arne9 på 15 februari, 2007

Idag fikade jag på kaféhörnan på ett varuhus. Det finns ju inte vispgrädde till kaffet så jag köpte en semla till kaffet.
Jag skrapade av grädde från semlan och lade i kaffet. Smakade även på vispgrädden och märkte att den var sötare än vanligt vispad grädde. De sockrar till och med vispgrädde.😦
Jag smakade en liten liten bit av semlan. Det räckte för då fick jag känna smaken och kände mig nöjd.
När jag lämnade brickan såg det kanske lite lustigt ut. Det mesta av semlan var ju kvar, bara grädden och en liten bit av brödet var borta.
Å andra sidan såg jag en man vid ett grannbord som gjorde tvärtom. Han hade petat bort grädden och ätit brödet och antagligen mandelmassan.
Han trodde antagligen att han åt hälsosamt och jag väldigt onyttigt.

6 svar to “Vi är olika.”

  1. fetsmart said

    Ni kunde ju köpt en semla ihop… 😉

  2. arne9 said

    Att man aldrig lärs ig!

  3. Love said

    Haha håller med kommentar n1🙂

  4. Arne S said

    Vispad grädde är alltid sockrad i konditorivaror och även på andra ställen.
    Räkna med att såser och även annat kan vara sockrat på restauranger. Såserna kan även vara hel eller halvfabrikat som inte innehåller det som finns i originalreceptet. Är det hel eller halvfabrikat kan t.ex. bearnaisesåsen innehålla en hel del kolhydrater och annat skräp.
    Socker används som krydda för att vi skall tycka maten smakar bättre.

  5. arne9 said

    Vi har tyvärr märkt att vi får sockrad mat på vår favoritrestaurang.
    Sås är märkbart sockrad. Trodde annars att bearnaisesås sockrade ingen.
    Till och med en del rätter på julbordet var misstänkt söta.

    Hur kan en kock hålla på och sockra till och med bearnaisesås?

    Gaffeln ner för sådana tilltag!

  6. Kattmoster said

    Oj, oj, oj,
    innan vi gick över till SSS-kost hade min man (som lagar den mesta maten) för sig att sås SKULLE sockras. Det hade han lärt sig av någon kock…

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
