Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Att komma förbi en platå.

Posted by arne9 på 11 februari, 2007

Jag har upplevt en sak som många har vittnat om: Att hamna på en platå.

Sedan jul har jag pendlat mellan 89 och 90 kilo.

Hur jag än försökte gick det inte att komma under 89,0 kg. Jag skärpte mig mer och mer. Höll kolhydraterna nere. Såg till att fettprocenten hölls hög.

Har kollat runt på nätet. Det finns många som har hamnat på en envis platå. Det finns också många råd om hur man skall bete sig för att bryta dödläget och komma neråt igen.
Det finns det som kallas fat fast. Man äter lite och mycket hög andel fett. På svenska finns Skaldemans fakirkost och bantarbiffar.
Har läst om så många som kör med de metoderna. En del lyckas ju men många kommer inte ur dödläget med de metoderna. Inte jag heller.

Så tänkte jag: Vad har folk ätit i de studier som finns?
Då märkte jag att många studier håller proteinet högre än vad jag hade fått i mig.
Så jag försökte få upp proteinet till över 100 gram per dag. Det är verkligen inte enkelt. Jag är så inkörd på Lars-Erik Litsfeldts hårda linje med hög fetthalt. Nu är det svårt att manövrera sig fram till lite med protein, utan att ändra kosthållning helt. Har lyckats några dagar att komma över 100 gram protein per dag.
Sedan tänkte jag att man kanske skulle öka kolhydraterna lite försiktigt. Det är ju trots allt något som de flesta, kanske alla, lågkolhydratdieter har i sitt program Man börjar med 20 gram per dag och sedan ökar man på tills men når en gräns där viktnedgången stannar av och kanske rent av vänder till en uppgång.
Tänkte också att kolhydrater på kvällen borde vara bäst. De kanske leder till ett insulinpåslag men sedan under natten sjunker ju blodsocker och då måste kroppen skicka ut glukagonet som höger blodsockret till en bekväm nivå. Då släpps fettet ut igen och kan förbrännas.
Det visade sig också fungera. Jag gick ner 8 dagar i rad och kom under 89,0. Platån hade gjort sitt och jag har fortsatt viktminskningen och den kommer förhoppningsvis att fortsätta ett bra tag till.

Lite mer protein och lite mer kolhydrater i form av bär på kvällen gjorde att jag kom ur ett besvärligt dödläge och viktminskningen är på gång igen.
 

5 svar to “Att komma förbi en platå.”

  1. Arne,
    senaste veckostatistiken ser bra ut! Grattis!
    Mvh
    Bosse

  2. arne9 said

    Ja, det har släppt!Inbillar mig att det kan bero på att jag försökt justera proteinet lite och att jag lagt till bären på kvällen.
    En sådan vecka med nedgång varje dag kan man ju inte ha jämnt. Men visst är det kul när det går bra hela tiden🙂

  3. Har du funderat på vad fetsmart gör för ”fel”. Han har hamnat i en platå som tycks vara i evighet.

  4. arne9 said

    Jag skall titta lite på det får vi se om jag kan komma på något?

  5. Kattmoster said

    Jag tror att fetsmart flörtar lite för mycket med kolhydraterna. Potatis och rotfrukter verkar förekomma lite för ofta.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
