Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Protein

Posted by arne9 på 6 februari, 2007

Ibland diskuteras hur fördelningen mellan huvudnäringsämnena protein, kolhydrater och fett skall vara. De mest restriktiva sk LCHF:arna (low carb high fat) säger 5 % kolhydrater eller mindre och mycket fett, 70% eller mer.
På doktor Annika Dahlqvists blogg idag visar hon ett exempel på hur fördelningen såg ut för en deltagare i Karlshamns-studien. Man studerade hur typ2-diabetiker förbättrades med en kost på mindre kolhydrater (20%).
Genomsnitt per dag.
Kcal  1670
Protein 111g                 27%
Fett 100g                      53%
Kolhydrater 80g            20%

I Al Sears veckobrev den 5 februari i år säger han detta:

”High Protein + Low Carbs + Right Fats + Regular Exercise = Weight Loss
This simple formula will boost your energy and strength. It will also help you to burn fat and lose weight.
But that doesn’t mean you have to avoid sweetness altogether. Simply choose foods that are naturally sweet and your total grams of carbs will most likely be low. The sweetness you taste from berries is a guilt-free pleasure because the total load of carbs will be low and they rank very low on the glycemic index.
Increase Protein: Quality protein is the key to good nutrition. Protein promotes muscle growth and over all health. Eating more protein than you need for daily metabolism signals to your body that “the hunting is good” and liberalizes the burning of carbs and fat for energy. Fish, lean meats, eggs, dairy, beans and nuts are all good sources of protein.
Supplementing with protein powder is another  way to boost your protein intake. I often prepare a protein shake and add a few raw eggs. (Eating the eggs raw allows you to absorb the protein faster and preserves nutrients that may be lost when you cook them…)
Decrease Carbohydrates: Processed carbs make you fat and diseased. Starches in particular are the main cause of obesity. Limit consumption of anything made from grains or potatoes. Get your carbs from unprocessed vegetables that grow above ground.
Eat Natural Fats: Most modern fat is a health nightmare, but getting enough omega-3 fats is essential to good health. Eat unprocessed vegetable fats like avocados, nuts and virgin olive oil. Avoid corn oil and all hydrogenated oils. Get your animal fat from grass fed red meat, wild fish or eggs.”

Det intressanta i de här två exemplen är att proteinets roll stryks under.
Ofta hör man i svenska lågkolhydratsammanhang att för mycket protein ombildas till kolhydrater.
I en tidigare postning har jag pekat på att Michel Eades säger att protein visserligen kan ge ett insulinpåslag men det balanseras av ett glukagonpåslag så effekten blir neutral.
Nu verkar ju Karlshamnsstudien likaväl som Al Sears tala för samma sak som Michael Eades. Proteinet är viktigt och ett överskott leder till att förbränningen av kolhydrater och fett blir bättre. Ett underskott leder till att kroppen tar av sina egna muskler och förbränner dem.
Så en fokusering på protein kan vara på sin plats.
 

5 svar to “Protein”

  1. Kenneth Forslund said

    Hej Arne!

    Tillför jag något till LCHF-diskussionen genom den här adressen:

    http://www.dietlowcarb.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1

    Jag tror att Dr. Philip Maffetone gjorde BIG BUSINESS på 40/30/30 för ett antal år sedan.
    Han är också ett träningsorakel.


    Tack, Kenneth!
    Det var en trevlig sammanfattning av low-carb-tänkandet. Förstår att det är tänkt för idrottare och träning. Tränar man inte kan man ju ha ännu lägre kolhydratintag.
    Huvudtanken att äta så lite kolhydrater att kroppen bränner fett i stället för socker är dock gemensam för allt low-carb och LCHF-tänkande.
    -Arne

  2. Bra inlägg, du vidgar perspektivet på LCHF du med. Annars är det många LCHF:are som betraktar alla kolhydrater som lika hemska. Själv tycker jag att lite färskpressad apelsinjuice går bra, men däremot inte köpt (upphettad) apelsinjuice. Min tanke är att kolhydrater går bättre om de naturliga skyddande ämnena finns med.

  3. arne9 said

    Det grundläggande är att inte äta för mycket kolhydrater så att insulinpåslag och sötsug kommer igång. Sedan måste man ju få sig tillräckligt med protein så att det räcker till muskeluppbyggnad och förhindra att kroppen bryter ner eget protein. Sedan resten bra fetter.
    Det kan vara npg svårt att komma hit.
    Men när man kommer dit tror jag det är naturligt att fortsätta finjustera och se till att vitaminer, mineraler och antioxidanter och alla andra goda substanser finns i tillräcklig och lämplig mängd i födan.
    Ett annat inslag är argumentet att detta är den föda vi är genetiskt gjorda för. Konsekvensen av det tycker jag blir att man söker en så oprocessad naturlig föda som möjligt.
    Livsmedelsbutikerna bjuder tyvärr mycket processad mat idag med en massa tillsatser och konserveringsmedel, antiklumpmedel, färgämnen, konsistengivare, smakförbättrare och fan och hans mormor.
    Det finns ju saker som är lika dåliga och farligare än socker och stärkelse.

  4. Jag brukar ofta äta lite frukt till frukost tillsammans med ägg och antingen smör eller kokosmjölk. Oftast äter jag frukten först. Jag tycker det känns bäst att avsluta måltider med fett, då blir jag inte sötsugen och håller mig länge innan jag behöver äta igen. Dahlqvist och många andra är ju skeptiska till frukt och tycker att man isåfall ska äta frukten efter maten. Jag tycker att det borde vara dumt att avsluta en måltid med insulinhöjande kolhydrater. Vad tror du om detta?

  5. arne9 said

    Jag tycker nog hela kostfrågan är mer komplex än de flesta vill tro.
    Det är absolut inte så enkelt att det handlar om vad man stoppar i munnen. Energibalansen är en otrolig förenkling som inte fungerar i verkliga livet.
    Det här med fett, protein och kolhydrater är heller inte så enkelt. Jag hade en period för några år sedan när vi gick ner en hel del kilon med att äta frukt på kvällen (och promenera ungefär som vi gör nu). Det fungerade också bra för oss.
    Det sägs också från Skaldeman/Litsfeldt/Dahlqvist att vin är förkastligt för viktnedgången. Jag har inte den erfarenheten. Något glas eller två till maten en gång per dag fungerar för mig lika bra som att helt avstå från vinet. Och att ett par glas vin till maten är fördelaktigt för hälsan har ju otaliga studier visat.
    Frukten på slutet eller i början tror jag inte spelar någon roll, men det är bara vad jag tror. Skaldeman menar ju att fettet i början dränker kolhydraterna så de inte tas upp så snabbt om man äter fett 20 minuter före kolhydraterna.
    Och visst är det vanligt med något sött som efterrätt i exempelvis medelhavsländerna.
    Till frukost brukar jag nog ofta ta en chokladbit efter äggen och fisken. Men det är för att jag vill ha lite söt smak också. En måltid bör ju ha alla smaker enligt många kulturer.
    Det fungerar ju bra eftersom det rör sig om så litet intag.
    Jag tror nog inte att det spelar någon roll egentligen men det är tro. Det skulle verkligen vara intressant att se om någon undersökt/skall undersöka hur det fungerar egentligen.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
