Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Olika sätt att förbättra hälsan och leva längre

Posted by arne9 på 2 februari, 2007

Michael R Eades hade ett intressant inlägg i sin blogg den 13 september 2006.
Det handlar om återkommande fasta bland annat. (Intermittent fasting).

Han tar fram flera intressanta bitar i det här med hälsa och kost och vikt.

En intressant sak är att om man skär ned kaloriintaget med 30-40% så får man massor med fördelaktiga hälsovinster. Man låter försöksdjuren äta hur mycket de vill och så skär man ner den konsumtionen med 30-40% när det gäller kaloriintaget. Då får man fantastiska resultat:
30 % längre liv, ingen cancer, ingen diabetes, ingen hjärtsjukdom eller övervikt. Dessutom: lågt blodsocker, låg insulinnivå, bra insulinkänslighet, lågt blodtryck och i största allmänhet mycket bättre hälsa än de djur som åt som de ville.

Det finns bara ett aber. Det är ett förskräckligt tråkigt sätt att få ett långt liv och bra hälsa. Man blir deprimerad och irriterad. Och ständigt hungrig.

Det finns dock en metod att få de här fördelarna och slippa nackdelarna. Det är nu det här med regelbunden återkommande fasta kommer in i bilden.
Sänkt blodsocker, förbättrad insulinkänslighet, sänkt blodtryck, ökade HDL-nivåer (gott kolesterol), bli kvitt diabetes, förlänga livet bra mycket, minska i vikt och äta vad du vill.

Man har låtit försöksdjur äta hur mycket de vill ena dagen. Nästa får de ingen mat alls och så håller man på. Mat hur mycket du vill ena dagen och ingen mat nästa. Varannan dag mat, varannan fasta.
Förutom hälsovinsterna ovan (som man kan få med kalorisnål kost) tillkommer en intressant sak. De blir smartare.

Men vem vill gå utan mat varannan dag?

Man kan göra den återkommande fastan lite flexiblare. Eades har metoder att göra det lite lättare. En är att äta som vanligt första dagen fram till klockan 18. Sedan fastar man på kvällen och nästa dag fram till klockan 18.
Då äter man middag efter kl 18 och frukost och lunch nästa dag fram till klockan 18. Sedan kör man de intervallen.

Eades berättar om en studie som gjorts med ett måttligt svårt sätt att köra med periodiskt återkommande fasta:
Tre läkare åt 20-50% av deras önskade kaloriintag fastedagen och åt hur mycket de önskade den dag de inte fastade. (De fastade varannan dag och åt som de önskade varannan dag.)
Redan efter två veckor med den här regimen noterades hälsoförbättringar i:
Insulinresistens, astma, pollenallergier, infektionssjukdomar, reumatism, bihåleinflammation (?) och en mängd andra.

Ett sätt att ytterligare förbättra metoden är att äta low-carb hela tiden och ändå köra med måttligt svår periodiskt återkommande fasta.

Ett annat sätt är att dra ut på tiden mellan måltiderna eller ändra mönstret med det reguljära frukost-lunch-middag och mellanmål. Man kan skippa ett mål om man inte är hungrig. Jag hoppar nästan alltid över lunchen. Om man inte är hungrig på morgonen kan man lämpligen hoppa över frukosten.
 Här finns hela texten i Eades blogg.

2 svar to “Olika sätt att förbättra hälsan och leva längre”

  1. Kattmoster said

    Intressant. Jag har märkt att jag är riktigt hungrig bara var tredje dag, då jag kan äta hur mycket som helst. De andra dagarna klara jag mig med mindre. Kontentan är kanske att man ska lyssna på sin kropp och inte stoppa i sig lika mycket varje dag bara av gammal vana.

    Har läst någon gång att vildlevande hundar fastar en dag i veckan. Det kan säkert stämma för när vi bara hade en hund matvägrade han ungefär en dag i veckan. Sedan han fick sällskap (=konkurrens om maten) gör han inte det längre.

  2. Anna said

    Det var ju intressant att se att det finns andra metoder att uppnå de här effekterna som LCHF sagt sig har ensamrätt på.
    Lite flexibel fasta och att äta fritt kan väl inte vara så svårt?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: