Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Äggkokare

Posted by arne9 på 1 februari, 2007

egg.jpg

Eftersom vi kokar så mycket ägg impulsköpte jag en äggkokare sist vi handlade på stormarknaden.
Efter att ha använt den några gånger börjar jag ångra mig.
Det första problemet var att picka hål i skalet på äggen. Det gick väl ganska bra att lära sig. Bara ett enda ägg gick sönder. Nu kan jag det bra. Men idag tog jag tid. Och det tar ju längre tid än att koka på spisen. Trodde att det skulle gå fortare med äggkokaren. Dessutom måste man passa den. Det ljuder en signal när den är klar och då skall man dra ur sladden och ta ur äggen och lägga dem i en skål med kallt vatten.

Sökte lite på nätet. Såg något test där det visar sig att man sparar el på att använda en äggkokare men inte mycket.

Dessutom påpekar man någonstans att äggkokaren skall dela plats med det växande antalet maskiner i köket.

Det lutar nog åt att det blir en till maskin som ställs undan i en låda och får stå där. Men förlusten blir inte så stor. Den kostade bara 99 kronor.

8 svar to “Äggkokare”

  1. Arne S said

    Vi människor är olika🙂
    Äggkokare är något som jag gillar. Köpte en när jag jobbade på Husqvarnas butik i Göteborg på 70-talet och har den kvar och använder den ännu. Kanske beror det på att jag sålt elektriska maskiner och apparater till folk som gör att jag tycker den är betydligt bättre och smidigare än kastrullen på spisen.

  2. arne9 said

    Det är verkligen skönt att vi är olika.
    En grej jag undrar över är om man verkligen måste picka hål i äggen?
    De skall ju kunna explodera annars men de exploderar ju inte i kastrullen med vatten.
    I mikrovågsugn skall de explodera och det kan jag förstå. Det är ju en lite annan sak. Men varför skulle de explodera i en äggkokare. Det är ju vatten och ånga som värmer dem där likaväl som i en kastrull med sjudande vatten?

  3. Arne S said

    Äggen kan spricka vilket man kokar dem i kastrull eller äggkokare. För att inte riskera det finns det speciella pickare att köpa för några tior. Till äggkokarna följer det som regel med en pickare av något slag. Sedan kan man koka ägg i kastrull eller äggkokare utan att picka dem och det kan gå bra utan att de spricker om man har tur.

    Det är inte att rekommendera att koka ägg i mikron, om man inte har en massa tid över som man vill slå ihjäl genom att göra rent ugnsutrymet.🙂

  4. arne9 said

    Koka ägg i mikron har jag aldrig gjort eller ens tänkt tanken att göra.
    Däremot kokar jag ägg i kastrull utan att picka dem och det går nästan alltid bra utan att de spricker.
    Jag har inte kokat ägg i äggkokaren så länge men redan har ett par ägg spruckit när jag pickat dem😦
    Jag kan byta strategi och koka i äggkokaren utan att picka dem. Någon explosion riskerar jag inte. Att något ägg skulle spricka kan jag ta.

  5. anja said

    Man kan visst koka ägg i micron, men först måste man kläcka ägget i ett glas, sedan picka hål på gulan. Endast 30 sek i micron räcker, annars blir det explosion. Vid explosion tar det mycket tid att rengöra ungen, vilket Arne S kommenterade. :0)

  6. Kattmoster said

    Vi kokar alltid opickade (i kastrull). Ibland spricker de men det gör inget eftersom vi alltid häller ordentligt med salt i vattnet. Då rinner ägget inte ur skalet.

  7. äggsprängaren said

    För skojs skull så stoppade jag in ett ägg i micron idag på 800w.
    ville bara se hur smällen blev.
    Tog ca.45sek innnan något hände.
    Fast jag hade ett genomskinligt glas över ägget så att det inte skulle sprida sig när det exploderade, så hjälpte det inte😦
    Glaset flög upp i toppen av micron och det var ägg att torka i ca 10min.

  8. Doleys said

    Även om man kläcker ägget o lägger det i ett glas o pickar gulan o sen micrar ägget de blir ju kokt typ fast det smakar inte lika gott nästan så de blir äckligt konsistencen blir inte den samma men vill man slippa rockeY style o har brottom så

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
