Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Kaffe är nyttigt.

Posted by arne9 på 30 januari, 2007

kaffe.jpg

Kaffe förbättrar fettförbränningen.
Kaffe innehåller mycket antioxidanter.
Kaffe minskar risken för diabetes, kroniska nervsjukdomar, kroniska njursjukdom och reumatism.
Kaffe minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Kaffe sänker GI på maten man äter samtidigt med kaffet.
Kaffe motverkar stress.
Filterkaffe är bäst. Kokkaffe ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Kaffe minkar risken för Parkinsons sjukdom.

Så njut av kaffet!

5 svar to “Kaffe är nyttigt.”

  1. Piltson said

    Det där tror jag inte på. Vi har alla våra fördomar.

  2. arne9 said

    Alla de här påståendena har faktiskt kommit fram i olika studier, en del mycket stora och välkontrollerade.
    Sedan finns det nog studier som visar på negativa saker med kaffe också.
    Men det verkar som fördelarna överväger.

    -Arne

  3. Arne S said

    Charlotte Erlanson-Albertsson räknade med en renässans för kaffe. Om jag inte tar fel menar att kaffe skulle höja och stabilisera blodsockret, och hon gillar ju kolhydrater till skillnad från oss.

  4. Piltson said

    Mitt låga blodtryck (igår kväll 50 diastoliskt, sällan över 65) kan jag få upp med kaffe. Det ligger c:a 20 under vad som anses ”normalt” för åldern, men jag känner inget behov att göra detta så länge jag inte har besvär.
    Finns där någon som anser att jag bör göra det ändå?
    I övrigt ser jag ingen praktisk nytta med kaffe. Trivs bra med mina fördomar.

  5. Det är givetvis en dosfråga, och så beror det ju på vad man jämför med. Många studier har visat på positiva effekter, men enbart upp till 5-6 koppar om dagen.

    Dessutom som så ofta; vi är olika känsliga. Koffeinkänsligheten kan variera.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
