Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Varning för färdiga hamburgare!

Posted by arne9 på 28 januari, 2007

Häromdagen gick jag upp flera hekto trots att jag ätit enligt min kostmodell.
Har sökt efter orsaken och nu kommit på det.

Skurken är de färdiga hamburgarna.

Har gått igenom vad jag ätit i Cal-Counter och tittat på de dagar när jag ätit hamburgare. Såväl de av märket Eldorado som Scan gjorde att jag gick upp morgonen därpå.

De dagar vi ätit Wallenbergare som vi gjort själva har jag gått ner istället.

Så nu har jag två färdigprodukter jag inte tänker äta. Dels falukorv som jag tidigare gått upp av och nu färdig hamburgare.

Över huvud taget blir man alltmer medveten om att färdigmat är mycket sämre än mat man gjort själv på bra ingredienser.
 

3 svar to “Varning för färdiga hamburgare!”

  1. Kattmoster said

    Färdigmat är mycket lurigt. Det verkar inte som om man alltid kan lita på innehållsdeklarationerna. Sedan vet jag inte om det beror på en ovilja att redovisa eller en oförmåga.

    Även om vi nu har ett fint instrument för att avgöra om ett livsmedel är bra eller dåligt (nämligen vår egen kropp) är det allt lite trist när man går på pumpen.

  2. Arne S said

    Konsum Värmland har uppgifter om köttmängd och fetthalt i sina charkvaror, men som regel ingen annan upplysning om hur stor del av kolhydrater och andra saker varorna innehåller. Frågan är varför? Är de så dåliga på att följa sina recept eller blandar de lite på en höft? När det saknas riktiga innehållsdeklarationer ger det ett dåligt kvallitetsintryck.

    Det är dåligt när det inte finns en näringsdeklaration på produkterna. Jag undviker att köpa sådana varor men det är ju omöjligt att helt undvika dem.
    Men visst är det dåligt och kanske lite skumt. Är de rädda att redovisa innehållet?
    Det ger dålig trovärdighet också för de produkter som inte har näringsdeklaration.
    -Arne

  3. Kattmoster said

    Arne S,
    jag tror att tillverkarna struntar i att redovisa kolhydratinnehåll p.g.a. att de är omedvetna om att vi faktiskt vill veta det. Däremot har de fattat att alla vill veta hur fet en vara är.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
