Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Operera alla gravt överviktiga

Posted by arne9 på 27 januari, 2007

Gravt överviktiga skall erbjudas den enda effektiva behandling som finns: magsäckskirurgi.
Det skriver idag Hanne Kjöller i en ledare i DN.
Idag erbjuds endast en procent av de som kvalar in denna möjlighet, säger Kjöller.
Eftersom alkoholister erbjuds vård numera och fetman liknas vid alkoholism bör alla som är gravt överviktiga (eller feta) erbjudas den enda effektiva behandling som finns: magsäckskirurgi.
DN:s ledare visar var samhället står idag.
De vi betalar med våra skatter har gett upp. Man har ingen väg att anvisa för de överviktiga och feta utom magsäckoperation. Ingreppet gör att man sedan bara kan äta en deciliter eftersom magsäcken snörts av så en liten del är kvar för maten att komma ner i.

Det finns ju andra möjligheter. En är att övergå till kolhydratfattig kost. En kost som är inte innehåller så mycket socker och stärkelse får ju många att gå ner i vikt.

Eftersom sjukvården och de som ger kostråd i samhället inte har en strategi så har man en enda drastisk utväg att erbjuda några drabbade av fetmaepidemin: Operation.

Det är synd att DN ställer sig bland de uppgivna i nomenklaturan när en liberal idé borde vara att göra människan fri. Det finns numera massor med studier som visar att low-carb normaliserar vikt, kolesteroler och hälsan i allmänhet. Det borde prövas först av allt.

2 svar to “Operera alla gravt överviktiga”

  1. Arne S said

    När vi pratar om gravt överviktiga som får tillgång till viktoperation handlar det om BMI 40 eller mer i de flesta landsting. Har de andra sjukdomar eller riskfaktorer kan de bli opererade vid ett lägre BMI.
    LC och viktoperationer konkurerar inte med varandra utan kompletterar varandra som hjälpmedel för viktnedgång. Det viktopereras ca 1000 personer per år i Sverige vilket är en bråkdel av de som är så feta att de skulle kunna få en viktoperation.
    Jag tycker att det är synd att många LC anhängare inte ser fördelen i att det finns andra metoder och alternativ för att bli fri från sin fetma, också.

    PS! DN:s ledarskribent är inte opererad med den metod som är valigast i Sverige i dag, GBP.

  2. Kia said

    Jag är bara tvungen att lägga mig i. Jag köper inte alls en magsäckoperation… LC och op , kompletterar inte varandra i min mening….
    Är man gravt överviktig (vilket jag är) så måste jag nog säga att det ligger annat bakom. Har man inte bearbetat det som finns inne i huvudet och varför man äter så är en op.helt meningslös i min mening. Är du däremot medveten om ditt ev. sockerberoende och överätande och missbruk och har bearbetat huvudet så kanske det är en lösning för vissa….
    Tyvärr tror INTE jag att många som gör op har gjort det. Hur många och jag pratar verkligen gravt överviktiga har inte hamnat på samma vikt igen trots operation?
    När det gäller LC skulle jag vilja säga att det är första gången någonsin som jag äter kost som gör att jag inte överäter. Inte så konstigt att man är lycklig och försöker få fram detta budskap då det faktiskt fungerar.
    Lider man av fetma letar man efter lösningar men igen vill jag säga bearbeta huvudet först och det tar tid. Ligger så mycket bakom varför man äter om man har mycket övervikt. Kanske ska man tänka sig för innan man gör en op. och prova ett annat alternativ som LC först….
    Jag respekterar de som opererat sig men ABOSLUT inget jag skulle välja och tro mig jag har funderat ofta på det och är nu så GLAD att jag hittat en väg ut ur fetmans värld som jag anser är den rätta.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
