Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Vad kan man lita på?

Posted by arne9 på 26 januari, 2007

Idag hoppade vågen upp. Det kom helt oförberett och blev nästan en chock.
Har funderat på vad det kan ha varit som jag åt igår som gjorde det. Äggkakan på morgonen är den ene misstänkte och hamburgarna av märket Eldorado är den andra misstänkte.
Just nu lutar jag mest åt hamburgarna. De skall ju innehålla lite kolhydrater enligt näringsdeklarationen. Men ändå blir det så här.
Ibland undrar jag om man kan lita på näringsdeklarationen som fabrikanterna trycker på varan.
Det är ju för tråkigt om man inte kan lita på den. Ibland har man inte tid att laga maten från grunden, utan man tar sådant som går snabbt.
Om man skall vara säker får man väl göra hamburgarna, köttbullarna och wallenbergarna själv.
Nästa fråga är då: Kan man lita på nötfärsen, fläskfärsen eller blandfärsen?
Antagligen inte. Man läser ju då och då om någon hälsoskyddsnämn som kollat i någon affär och typ 80% var underkänd.
I Spanien köpte jag ofta blandfärsen i charken och då fick man välja ut de bitar som charkuteristen sedan malde till min färs.
Kanske får man börja köpa hela bitar av grytbitar och skinka eller annat lämpligt kött och mala själv. Då kommer kvarnen till assistenten till nytta igen. Var nu den är undanstoppad.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
