Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Tror dom diabetiker är dumma?

Posted by arne9 på 24 januari, 2007

10_chokladlov.jpg

Tror dom att diabetiker är dumma?

Igår tog jag en sockerfri kaka på sjukhusets cafeteria. Eftersom det var
på sjukhuset tänkte jag att det var för diabetiker, eller annars att det var om omsorg om hälsan den fanns där.
Det gick visserligen bra på så sätt att jag inte fick något sockersug efteråt.
Men i alla fall tänkte jag att det skulle vara intressant att veta hur mycket eller lite kolhydrater det finns i de sockerfria kakorna.
Det var en delicato-kaka helt säkert så idag i livsmedelsbutiken letade jag mig fram till delicato-kakorna. Hittade dem inte men det fanns en särskilt hylla för sockerfritt. Jag hittade faktiskt den kaka jag åt igår. Dock hade inte Delicato någon näringsdeklaration på dem. Det står bara att de inte innehåller något vanligt socker.  Såg på uppräkningen av ingredienser att kakan innehöll fruktos, men det är väl inte vanligt socker. Fruktos bryts ju ner i kroppen och blir glukos som allt annat socker och stärkelse.
Under Delicato-kakorna fanns ett annat fabrikat sockerfria kakor. På de kakorna fanns det en näringsdeklaration. De innehåller 64 gram kolhydrater per 100 gram vara!
För en diabetiker som inte vill höga blodsockret är det ju viktigt att se upp med kolhydraterna eftersom de höger blodsockret och då behövs insulin för att få ner blodsockret. En sockerfri kaka vore väl kanon i ett sådant läge, medan en kaka som utger sig för att vara sockerfri men som innehåller mer än 50%  kolhydrater (som blir socker) är ju en katastrof.
Har hittat en tabell över delicato-kakor och det finns ju vanliga kakor som innehåller mindre kolhydrater än de sockerfria.

Dessutom är det svårt att hitta ett café som serverar gott kaffe och vispgrädde. Nu när low-carb-målet har kommit på MAX hoppas jag att det snart blir bättre på fiken också.

På fiket igår fick jag både en sockerfri kaka och dessutom kaffe med mjölk. Antagligen lättmjölk också…

Har nu identifierat kakan på Delicatos hemsida.

Den innehåller ”bara” 45 gram kolhydrater per 100 gram kaka. Kakan väger 40 gram så det blir 18 gram kolhydrater!

Det finns dagar när jag fått i mig 18 gram kolhydrater på en hel dag. Då ser jag vad bra det är med en liten bit mörk choklad. Det blir 3 gram kolhydrater och om jag tar en halv blir det 1,5 g kolhydrater. Det är bra och lika njutningsfullt som en ”sockerfri kaka”.

Ett svar to “Tror dom diabetiker är dumma?”

  1. Va dåligt!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
