Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Folk är bra dumma

Posted by arne9 på 23 januari, 2007

Folk är bra dumma.

När man går i någon mindre livsmedelsbutik ser man nästan alltid några som frågar efter svenskt kött.
En äldre gentleman frågade personalen varför de tog in utländsk. Man vill ju ha svenskt kött.

Vilka dumma spån.

De vet inte att svenskt kött innehåller mycket mer omega6 än omega3 vilket ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och annat elände.

De vet inte heller att svenskt kött inte (ännu) kontrolleras för galna kosjukan. Allt annat EU-kött kontrolleras mot BSE.

Om nu svenskt kött vore bäst i världen skulle man ju äta svenskt kött på restauranger överallt i världen. Så är det ju inte.

Dessutom är det miljövänligare att köpa kött från Irland eller Brasilien eller vilket land som helst där djuren går ute året om. Svensk kött ger större koldioxidutsläpp att producera än brasilianskt kött även när transporten är inräknad.

Dessutom är svenskt kött så ofta segt och otäckt.

Jag köper alltså brasilianskt kött eftersom det är bättre för hälsan (bra balans mellan omega6 och omega3), det är mörare och godare och det är också miljövänligare.

Som en ren bonus är det billigare. Köpte idag för 149 kronor kilot på Coop.
Om alla skulle vilja ha brasilianskt kött skulle ju priserna rusa i höjden.
Därför ler jag inombords när åldringarna (för det är för det mesta sura gubbar och gummor) tjatar om att de vill har svenskt kött. De gör stor nytta genom att hålla intresset och därmed priset uppe.

Heja alla dumma spån!

3 svar to “Folk är bra dumma”

  1. Kattmoster said

    Jag håller med dig, Arne.

    Numera äter jag inte tomater men har upplevt samma sak där. Folk tjatar om sina svenska tomater men de godaste tomater jag någonsin ätit var holländska. De var så fulla av smak att det var en ren fröjd för gommen.

    Den där storsvenska stilen är rätt tröttsam men – det blir ju billigare för oss. (Vi köper för övrigt gärna argentinsk entrecôte.)

    Ja, det är väl så lite varstans. Det franska är bäst i Frankrike, det spanska i Spanien. Argentiskt kött anses nog vara det bästa i världen. Att jag köper Brasiliansk oxfilé beror på att det finns av märket Naturkött, som skall vara en garanti för att det är balans mellan omega3 och omega6 och att det är miljövänligt skött, och att köttet är bra. Och att det finns att köpa. De svenska Gröna Gårdar finns ju inte överallt, men det är ju ett bra steg i rätt riktning.
    – Arne

  2. chakula said

    En spånig åsikt:

    Klart att köttet ska vara av bra kvalitet, och det svenska kanske inte alltid är bäst. Men det finns ju fler aspekter att ta hänsyn till när man väljer kött. Jag försöker köpa lokalproducerat naturbeteskött (finns på vanliga lilla Konsum här)och skulle tveka att köpa utländskt. Jag vill ha en schysst och etisk djurhållning i Sverige och jag väljer att vara med och försöka påverka den inifrån (genom att köpa ekologiskt osv).

    Jag är heller inte så förtjust i transporterna tvärs över klotet.

    För mig blir det en motsägelse när folk köper billig tysk mjölk på Lidl och säger att de svenska öppna landskapet med betande kossor är viktigt för dem.

    För övrigt känner jag mig inte särskilt ”storsvensk”.

    Tyvärr har jag ingen sådan gård i närheten. Därför blev jag så glad när jag hittade Naturkött på Coop.
    Transporterna är lite diskutabla, såklart.
    Det konstiga är att man kan köpa mjölk från Tyskland billigare än från Sverige här i Sverige.
    Tyvärr är påslag och kostnadsläget i Sverige så högt att det blir billigare att importera, trots transportkostnaderna.
    En annan aspekt är klimatet. Här i Norden går det åt mycket energi att föda upp djur, så mycket att det blir mindra koldioxidutsläpp av en köttbit från djur uppfödda i Latinamerika och transporterade hit. Trots den långa transporten.
    Det bästa vore ju om man hade någon grön gård i närheten så man visste hur det fungerar med djurhållningen där och kunde se med egna ögon. Då kunde man köpa direkt av bonden och lura mellanhänderna.
    Slipper de djuren dessutom kraftfoder på spannmål skulle det vara idealet. Jag letar efter en sådan uppfödare och tills jag har hittat den har jag ett fullgott alternativ i Naturkött från Brasilien.
    – Arne

  3. Cissi said

    Jag visste inte allt det om kött, att svenskt kött innehåller omega6 osv.
    Men närodlad mat måste ju vara absolut bäst, det är min åsikt!
    Mosters solmogna tomater, mammas ruccolasallad mmmm bra för både själ och hjärta!
    Jag pratar ju som om det vore sommar, lite dumt. På vintern får man väl nöja sig mig annat.

    helst skulle man väl inte äta kött alls, eller iaf väldigt mycket mindre.
    tack och hej
    http://socissi.wordpress.com

    Närodlad mat borde vara bäst! Ser man bara till att man inte tillsätter gifter och elände och det är bra jordar. Tyvärr är ju inte klimatet det bästa för en del odlingar här uppe i kalla nord, men det man odlar själv har ju den fördelen att man vet vad man gjort med växten.
    Jag äter ju mycket kött och fisk nu när jag hittat den här kosten med lite socker och stärkelse.
    Har märkt det här med förkylning nu. En förkylning har försökt sätta sig men kroppens immunförsvar har blivit mycket bättre och slår bort den innan den hinner sätta sig. Socker och stärkelse (kolhydrater) är nog bra näring för virus och bakterier.😉
    -Arne

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
