Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Äggen – Omega 3-ägg – eller vanliga ägg?

Posted by arne9 på 20 januari, 2007

Det här med äggen är svårt. En viktig sak för oss som äter kolhydratsnålt är ju att få balans mellan omega3-fettsyror och omega6-fettsyror. Det är ju förresten lika viktigt för alla, oberoende av vad man äter. För mycket omega6 och därmed för lite omega3 leder till att risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar oavsett vad man äter för kost. Det normala är att det är ett förhållande på 1:1 mellan o3 och 06. Då råder balans. kött som kommer från djur som fått äta foder från spannmål och annan onaturlig föda (som benmjöl) blir förhållandet kanske 30 gånger mer o6 än o3. Det är ju inte bra. När det gäller äggen finns det också en risk att det är för hög kvot omega6. Det finns inte så mycket tester gjorda på ägg som jag hittat på nätet. Den här har Göteborgs-Posten gjort. Där sägs bland annat att hönsäggen kunde smaka fisk för att man matade dem med fiskmjöl. Det står också att KRAV-höns fortfarande ges fiskmjöl. Det låter ju inget vidare. 

Såvitt jag vet finns det Omega3-ägg och MåBra-ägg och kanske något mer namn på ägg med högre halt omega3 än vanliga ägg. Det här med ägg är inte så enkelt. Men ägg är ju en basvara för många som äter kolhydratsnål kost och därför vore det ju bra med lite mera tester av dem så att man vet att man får det som utlovas. Det skulle ju vara fördj-ligt om det visar sig att äggen man köper dyrare inte är bättre än de vanliga äggen. 

Till sommaren skall jag köpa ägg från frigående höns ute och se om det är någon skillnad i smaken. Har gjort ett försök och då var det ingen smakskillnad, men det var på vintersäsongen och då går hönsen inte ute och pickar mask och äter gräs. 

13 svar to “Äggen – Omega 3-ägg – eller vanliga ägg?”

  1. chakula said

    Vilken fin blogg! Snygg och lättläst (förutom inlägget Vilken kost är människan avsedd för?, det var lite svårläst). Har bokmärkt dig och kommer att återkomma ofta.
    Jag köper ägg av lokala bönder, och även om de inte heter eko eller omega 3 eller må bra, inbillar jag mig att de kommer från lyckligare höns och därför är nyttigare. Och att hönsen haft det bättre gör att jag mår bättre när jag äter äggen!

    Tack!
    Jag håller på och testar och lär mig hur man får det bra med texten. Det är svårt att överföra från ordbehandlingsprogram men jag skall nog få till det småningom.
    Jag har också en lokal hönsägare men nu på vintern ger hon hönsen kraftfoder av spannmål så då blir det för mycket omega6 i äggen.
    Får hoppas att Omega3-hönsen har det bra. Det står visst någonstans i tidningen men det kan man ju inte vara säker på utan att själv kolla.
    Om hönsen mår bra blir ju smaken bättre sägs det.

    – Arne

  2. Michael N said

    Som tidigare utlovats har jag kontaktat KRAV för info vad som gäller för deras ägg. De har bekräftat att de har mottagit eposten, men har inte svarat än. Jag återkommer så snart de hör av sig.

    Tack för att du gör dig besvär med det! Det skall bli intressant att se vad de skriver.
    Som sagt är det här med äggen en viktig fråga när det är basmat för många, däribland mig.
    – Arne

  3. Mia said

    Jag har aldrig förstått detta med bantning. Kan man inte bara äta vettigt och träna regelbundet? De flesta människor vet ju nästan instinktivt att grönsaker är nyttigt och godis är onyttigt.

    Det verkar ju funka för majoriteten.

    Visst, bantning är inget att satsa på. Jag har funnit en kosthållning som är en livsstil för resten av livet. Den kolhydratsnåla kosten är bra för att den leder till bättre hälsa främst när det gäller metabola syndromets problem, typ åldersdiabets, högt blodtryck, hjärt- kärlsjukdomar och övervikt.
    Banting leder ju ofta till en viktnedgång och sedan en viktuppgång igen när bantniningen är slut.
    Bra mat är a och o. Och bra mat är naturlig mat som är fattig på socker och stärkelse. Det är mat som vetenskapliga studier visat leder till bättre hälsa inräknat en normalisering av vikten, blodtrycket, blodfetter och kolesterol.
    Jag undrar om en majoritet är fri från metabola problem och de sjukdomar och åkommor som kommer av kolhydratrik kost och påföljande högt insulinhalt i kroppen.
    Finnessen med den här livsstilen är att träning inte är nödvändigt för ett friskt liv.
    Våra förfäder som vi genetiskt är byggda som, gick aldrig på gym. De jagade ibland och för det mesta gick de en promenad och samlade bär, nötter och annat ätbart någon timme per dag, sedan hade de kul och umgicks. Man tror att det var den lyckligaste perioden i människans utvecklingshistora, tiden före jordbrukets införande på stenåldern.

    – Arne

  4. ojojojda said

    Jag är ganska okunnig när det gäller LCHF och är tacksam för all info jag kan få. Intressant med äggen, jag äter ju ganska många och då borde jag nog försöka få tag på ‘nyttiga’ sådana.
    Jag länkar till den här sidan från min blogg för att snabbt ha dig tillgänglig

    Inger
    Tack Inger! Det finns ju en del saker som man måste undesöka mera för att få veta att det verkligen är nyttigt. Köttet och fisken behöver man nog titta lite närmare på också.
    Välkommen tillbaka och tack för länkningen från din blogg!
    -Arne

  5. Piltson said

    Artemis Simopoulos och Serge Renaud hävdar att höns skall äta ”portulak” (eng. ”purslane”), varpå äggen får hög halt Omega3. De är mycket förtjusta i detta i Grekland, sägs det. Enligt uppslagsbok (1965) skall detta finnas i hela Europa, och sägs odlas i köksträdgårdar i Sverige. För mig var det en nyhet. Får svenska utegångshöns detta?

    Portulak låter ju som en ny spännande sak som behöver undersökas. Vad är det för något egentligen?
    Arne

  6. Piltson said

    Beskrivs här, skall undersöka vidare.
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/portulaca/portu/portole.html

  7. Piltson said

    Här har vi en journalist i Halland som odlar den i sin trädgård:
    http://www.hn.se/m_hn100.php?id=463039&avdelning_1=161&avdelning_2=331&month=10

    Tack Piltson för alla länkar och information om den här växten. Man får väl fråga sin ägghandlare om hönsen får den annars får man väl tipsa om att den kan odlas till hönsen. Det går väl bra att ha den i sallader också, men som så ofta med animalisk omega3 så kan vi väl inte tillgodagöra oss särskilt mycket av den.

    -Arne

  8. Piltson said

    Och här har vi en firma där man kan köpa frön. https://www.baldur-garten.de
    Jag beställde tio påsar. Om någon känner en hönsuppfödare som vill prova, hör av dig så sänder jag en påse gratis.

  9. Piltson said

    Här är en mycket fyllig beskrivning på svenska:
    http://www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php?pageId=278
    Nu slutar jag.

  10. Michael N said

    Jag har nu fått svar från KRAV om detta med ägg. Först mitt brev och så svaret:

    ”Hej
    Jag är med i ett informellt nätverk som diskuterar och publicerar om kost och hälsa (i mitt fall gäller det webbplatsen http://www.fatlies.net ). Vi söker nu information om vad som gäller för äggproduktion och själva äggen inom KRAV-ramverket. Mina frågor är som följer:

    KRAV-hönor ska äta ekologiskt foder. Innebär det att de ändå kan äta fiskmjöl? Om fiskmjöl är tillåtet, vilka regler gäller i så fall för själva fiskmjölet när det gäller ursprung och produktion?

    Har KRAV information om hur det förhåller sig med halten omega3-fettsyror i KRAV-ägg och balansen mellan omega3 och omega6, i förhållande till ”vanliga” ägg och till de speciella omega3-äggen?

    Med vänliga hälsningar
    Michael Nicholls”

    ”Hej!

    KRAV har godkänt fiskmjöl som foder till höns eftersom de frigående hönsen gärna börjar äta av varandra (hacka sönder kammar, ögon etc.) om de inte får tillräckligt med proteiner i sin föda.

    Alternativet skulle vara att ge hönsen massor av mask, som de ju gärna äter när de går ute. Men för närvarande är den lösningen inte tillgänglig för kommersiell äggproduktion. Vi vill gärna underlätta för hönserierna genom att inte sätta upp regler som i princip är omöjliga att följa. Hönsfåglar i det vilda äter ju inte bara vegitabilisk kost, utan även insekter när de får möjlighet.

    Vad beträffar fiskmjöl som sådant är det absolut inget foder att föredra. Det vore bättre om hönsen fick sina proteiner i form av baljväxter. Det fiskmjöl som ges till KRAV-godkända djur måste komma av fiskrens eller fisk som inte är möjlig för humankonsumtion, samt inte vara fiskad i vatten med höga halter av dioxin mfl. miljögifter. Fisk från Östersjön är i de flesta fall inte möjlig för KRAV-godkänt djurfoder av detta skäl.

    Mvh

    Jakob Falkerby
    Informatör
    KRAV
    Box 1037
    751 40 Uppsala
    jakob.falkerby@krav.se

    Då vet vi hur det ligger till med fiskmjölet i alla fall. Om omega3 och omega6 fick vi inget veta, och jag antar att de helt enkelt inte vet.

    Tack Michael för att du tog fram och förmedlade den hör informationen.
    Det är ju lite tråkigt att fiskmjöl fortfarande används, men de är ju tydligen själva medvetna om att det inte är bra.

    För att anknyta till tidigare kommentar från Piltson, kanske man kan tänka sig att det bästa vore att de började odla portlak.

    -Arne

  11. SvartKaffe said

    Piltson, blev det någon portulak odlad? Här finns också fröer http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=49&kat=gron

    Finns även klarar kylan och kan skördas även när frosten kommit http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17503342

  12. Stormogul said

    Vilken trevlig blog. Jag satt och läste artikelserien om Omega3 i Svd för någon vecka sedan. Om man är vegetarian får man sannolikt inte i sig någon större mängd omega3. Det tycks mig som att man därmed ökar risken för depression etc. Är det någon som vet vad man kan man göra för att kompensera detta – funkar det med Omega3ägg? (om man är den sortens vegetarian som äter ägg alltså) Jag läste på ICA’s hemsida men de verkar inte skjila på DHA och EPA fettsyror. Är det någon som vet om egen innehåller det utanannonserade eller om det är som med Omega3-knäckebröden (som tydligen bara är bluff)?

  13. arne9 said

    Enligt deklartionen i äggkartongen innehåller ICA:s Ägg med Omega-3 0,16 g EPA och DHA.
    Enligt en artikel i SvD uppskattas dagsbehovet till 1,0 – 1,5 g EPA/DHA per dag.
    Man kom fram till i en mätning att äggen innehåll det man lovade på förpackningen.

    Men man behöver äta minst 7 ägg för att få dagbehovet av EPA/DHA.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
