Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Grunden för low-carb

Posted by arne9 på 18 januari, 2007

Grunden för low-carb

Michael Eades förklarar grunden för low-carb-kosten i sin bok ”Stenålderskost på 2000-talet”.

När man äter socker eller stärkelse bryter matsmältningen ner det till glukos. Sedan tas glukosen upp och höjer blodsockret . Att ha högt blodsocker är farligt så kroppen skickar då ut hormonet insulin.<–more–>

Insulinet tar bort det överflödiga sockret ut blodet och flyttar det till cellerna. Blodsockernivån hamnar på en riktig nivå.

Insulinet har dock flera uppgifter än att minska blodsockret. Och när insulinet nu har fullgjort sin blodsockersänkande uppgift fortsätter det runt och gör sina andra uppgifter också. Och det är ett problem eftersom dessa uppgifter bland annat är:
* Njurarna instrueras att reglera nivån av salt (natrium). Saltet har ett direkt samband med hur mycket vätska vi har i kroppen.

* Insulinet orsakar även förtjockning och sammandragning av artärväggarna. I kombination med minskad vätskemängd kan trånga artärer leda till för högt blodtryck.

* Insulinet får levern att producera för mycket kolesterol och triglycider.

* Insulinet instruerar fettcellerna att lagra nyinkomna kalorier som fett och till varje pris behålla fettet.

* När insulinnivån är hög vägrar fettcellerna in i det sista att lämna ifrån sig sina kalorier till förbränning.

* När det gäller musklerna, som helst använder fett som bränslekälla, förhindrar insulinet en effektiv förbränning av fettet.

Om 2/3 av oss producerar för mycket insulin när vi äter eller dricker för mycket kolhydrater är det inte svårt att förstå varför vi är överviktiga, varför vi är i dålig form, varför vi löper risk att drabbas av hjärtsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, andningsuppehåll under sömnen och en del andra otrevligheter.

Om problemet är för höga insulinnivåer borde en lösning vara att sänka insulinet. Hur gör man då det?

Genom att äta en väl avvägd diet och ingenting annat. Problemet är kosten och lösningen är en ändrat kost, som är tillräckligt kolhydratsnål för att inte ge för höga insulinnivåer.

Det är kolhydraterna som orsakar det här kaoset i ämnesomsättningen.

Protein och fett är neutrala. Protein orsakar ett visst påslag av insulin men det ger också ett påslag av glukagon som balanserar insulinet. Inga metabola svängningar blir följden. Och fett, fibrer och vatten har inga effekter alls på vare sig insulin eller glukagon.

Det är alltså kolhydrater man får koncentrera sig på för att återvinna hälsa om man börjat få metabola problem. Har man inte fått sådana problem kan man förebygga dem genom att äta en kolhydratsnål kost.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: