Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Varför low-carb?

Posted by arne9 på 16 januari, 2007

Välkommen till min low-carb-blogg!

Jag har bytt bloggprogram och bloggvärd.

Förhoppningsvis skall jag trivas bättre med det här programmet. Tror att det går lättare för mig att få den design jag vill. Dessutom var jag lite missnöjd med hur man skulle lägga in inläggen på den förra bloggen. Där fungerade det bäst att skriva i inläggsrutan. Jag vill ju helst skriva på ett word-dokument först för att få det som jag vill ha och sedan kopiera in det i bloggen. Får se om det fungera så bra som jag hoppas på den här bloggplatsen.

Jag håller just nu på med Michael Eades bok ”Stenålderskost på 2000-talet”.
Han har ju haft patienter med viktproblem sedan 1980-talet och hjälpt dem att få en bra vikt och dessutom normalt blodtryck och bra kolesterol- och blodfettsvärden – en bättre hälsa helt enkelt. Han och hans fru som också är läkare har skapat kosthållningen ”Protein Power” som tillsammans med Atkins är det mest kända och använda low-carb-programmet i USA.
Makarna Eades har gett ut flera böcker och de har bloggar och hemsidor. Jag har länkar till dem i marginalen.

Jag har följd Lars-Erik Litsfeldts och Sten Sture Skaldemans program hittills men jag har kommit till en platå och det känn som jag skulle behöva en ny coach nu.
Litsfeldt och Skaldeman betonar fettintaget mycket och jag har ätit mycket fett och det har ju fungerat hittills.
Eades betonar proteinet mera och säger att man får se upp med fettet när viktminskningen börjar bli trög. Jag kanske har kommit dit nu?

Dessutom fick jag en chock igår. Den tredje kända företrädaren för LCHF (low carb, high fat) – lågkolhydrat-högfettskost i Sverige, Annika Dahlqvist avslöjade sig som en brödätare. Visserligen äter hon bara en skiva knäckebröd till lunch, men det verkar vara i stort sett varje dag. Dessutom var hon mycket emot att en väninna till henne åt fullkornsbröd i somras och menade att väninnan lekte med döden. Att vända 180 grader påverkar förtroendet. Doktor Dahlqvist har ju bara en kortare tid använt metoden med LCHF en kortare tid. Makarna Eades har haft sin praktik sedan 1980-talet och en stor mängd patientfall och provresultat att falla tillbaka på.

Jag får inse att low-carbandet har funnits länge i USA och att det är stort där. I Sverige är det ganska nymornat och det kommer nog att visa sig nödvändigt att göra flera justeringar än den med brödet.
Ett närmande till GI-metoden som ju är etablerad och välkänd i Sverige är nog att vänta.
Vi får se hur det svenska low-carbandet utvecklas framöver. Jag har ju inga tankar på att börja äta bröd, pasta, potatis eller socker. Jag har inte minsta önskan att göra det. Bröd är inte gott längre. Inte heller potatis eller pasta. Den ändring jag kanske kommer att göra är att minska på fettets andel av näringsintaget och öka på proteinets. Vi får se hur det blir i praktiken.

4 svar to “Varför low-carb?”

  1. Hi, this is a comment.To delete a comment, just log in, and view the posts’ comments, there you will have the option to edit or delete them.

    Tack wordpress för välkomnandet!
    Hoppas att det här skall fungera som jag tänkt mig. Har letat efter ett bättre blogg-program och det här använder ju makarna Eades så det borde fungera bra även för mig😉

  2. Anna said

    Vilken fin och strukturerad blogg.
    LCHF är på stark uppgång, det ser vi nu i tidningar, radio, tv etc.
    Kommer och besöker den här sajten för mer information om LCHF.
    Tack för att du har byggt upp en sån fin sajt.

    Anna

    Tack Anna för de orden!
    Low-carb är på stark framfart. Just nu är ju motståndet hårt från sjukvården och tyvärr finns det ju inga läkare som man kan gå till för att få ta prover och få råd om low-carb i Sverige.
    Eades som jag nämnde ger ju råd för viktnedgång och följer patientens framsteg och problem och kollar blodtryck, blodfetter, kolesterol och justerar mediciner etc. I Sverige får man ju fixa sådant själv, vilket är skandalöst dåligt.

  3. Bo Zackrisson said

    Arne,
    din viktresa som du redovisar på din hemsida är enastående. Dina ”torra” kommentarer säger det mesta om hur man kan göra. Den platå du är inne i just nu, beror sannolikt på att kroppen känner sig tillfreds och därför ogärna släpper ifrån sig mer fett. Har man rasat så mycket i vikt som du, är det inte konstigt att kroppen behöver en period av ”återhämtning”. Hur många kilo till vill du går ner?
    Mvh
    Bosse

    Tack för dina värmande ord. Jag har väl kommit till den berömda platån. Skulle vilja gå ner till cirka 80 kg. Men det beror ju på vad kroppen tykcer också. När jag mönstrade vägde jag 72 kg så det är ju en nivå som vore tänkbar men jag tror nog 80 är mera önskvärd för min del.
    -Arne

  4. Anna said

    Det går nog att vara väldigt flexibel med LCHF. Jag äter inte bröd och potatis alls egentligen. Ibland blir det så ändå och det verkar inte göra att jag går upp eller så.
    Huvudsaken är att man trivs, tror jag.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
