Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Lätt att gå ner i vikt: Välj din plan noga och följ den.

Posted by arne9 på 28 december, 2007

nyår

Nu är det snart dags för nyårslöftena. Många nyårslöften handlar om att gå ner i vikt. Alltfler behöver tänka på att ta bort en del på sitt kroppsfett. Övervikt och fetma ökar, liksom diabetes och hjärtsjukdomar. Det är inte konstigt att bantning är ett vanligt nyårslöfte.

Hur gör man då?

Jag har gått ner över 20 kg i vikt och tyckte att det var lätt. De sista kilona däremot är värre.

Jag ser på nätet många som har en plan men ändå inte går ner i vikt.

Det gäller att hitta rätt plan. Det finns tyvärr ingen diet som passar alla. Min low-carb-plan fungerade klockrent för mig, men jag vet att det inte fungerar för alla. Det gäller att ta reda på vad som fungerar för just mig och sedan att hålla sig till det. Just det att hålla sig till planen är kanske ännu svårare. Det finns så många frestelser, tycker man. Men det gäller att se vad som är viktigt och sedan följa det. Om man verkligen vill gå ner alltså. Ibland sviktar ju motivationen och då är det kört.

Så här skriver en bloggare ( som väl lyckats ”så där”):

Also I learned something this very afternoon. I was listening to Sirius 112, Martha Stewart Living Radio in my car, and this guy who helps people make resolutions they can keep, detailed how to do that. One of the topics he used was losing weight. Ever decided to make a layered torte cake with the filling and ganache without a recipe? Ever tried to operate a new appliance such as a dvd recorder without reading the manual? Sure, you might be able to pick your way through some of these examples, but you’d never know how to do them all without studying beforehand. It intrigued me. He said one should break the weight loss plan down, what works, what you KNOW works, and what doesn’t. (ie: calorie counting would never work for me!) Also logging things that help. For me, people have argued with me for years, but I know now, that I have to do it the way it works for me, and that is: I have to weigh every day. I have to be AWARE of what my weight is. It has to be the most important thing in my life. That’s just it. It’s like a diabetic’s blood sugar level…they cannot make decisions about the amount of insulin without knowing what their blood sugar is. With me, I’ve got to be mindful and be accountable.

Hans blogg finns här.

2 svar to “Lätt att gå ner i vikt: Välj din plan noga och följ den.”

  1. paljettenq said

    Hejsan:) Ja jag vet precis hur det är att ha de där sista kilona att karva av…det är svårt. Jag gick ner 16 kilo på rätt kort tid för två år sedan och hade kanske inte en exakt plan på hur jag skulle göra eller vad målet var. Jag ville bara känna mig sexig igen…*Skrattar*. Men jag har kvar de där retliga fem kilona innan jag vill nöja mig. Nu måste jag kanske fixa en diet och kolla in alla nya rön…men det är heller inte lockande, ser mig inte som en bantande person. Så 2008 ska bli ett år då jag ska bli inte bara sexig utan supersexig…*flabbar*. Det är väldigt roligt att träna så det är där jag kommer att lägga mitt krut.Målet är : Tjejmilen aug 2008…:)
    Gott Nytt Smalår!

  2. arne9 said

    Hej!
    Det är smart av dig att inte banta utan att ha en livsstil som du håller dig till.
    Gott nytt år!

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

